Vad har ni för taffs till flugfiskespöet ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har ni för taffs till flugfiskespöet ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad har ni för taffs till flugfiskespöet ?

Hej ! har nyss börjat flugsfiskat och behöver en ny taffs till mitt spö... vad har ni för taffsar ? är inte så hemma på flugfiske och tillbehöver så behöver tips..

om man ska vara den enkonomiska personen så enligt mig skall man använda vanlig nylonlina som tafs och sen kan man gå över till riktiga flugfiske tafsar, ex pool 12 som ja själv använder
    [FONT="Arial Narrow"]Skitfiske på er! [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av rednil Visa inlägg
      om man ska vara den enkonomiska personen så enligt mig skall man använda vanlig nylonlina som tafs och sen kan man gå över till riktiga flugfiske tafsar, ex pool 12 som ja själv använder
      Okej, köpte nån taffs för kanske 2 år sen när jag skulle börja fiska, men intressert svalnade men nu har man blivit sugen igen ! dock är den på 0.16 tror jag det var och tål 2,7 kilo, man vill ju ha en liten starkare ifall man får på drömfisken Så jag kan ta en liten snutta från en vanlig nylon lina, till att börja med ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Söråkersflugan Visa inlägg
        Okej, köpte nån taffs för kanske 2 år sen när jag skulle börja fiska, men intressert svalnade men nu har man blivit sugen igen ! dock är den på 0.16 tror jag det var och tål 2,7 kilo, man vill ju ha en liten starkare ifall man får på drömfisken Så jag kan ta en liten snutta från en vanlig nylon lina, till att börja med ?
        jag tycker det funkar ganska fint med vanlig nylon lina , använde det själv i 1 år
        [FONT="Arial Narrow"]Skitfiske på er! [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av rednil Visa inlägg
          jag tycker det funkar ganska fint med vanlig nylon lina , använde det själv i 1 år
          Okej tackar för hjälpen !

vet du nån bra "skarv" knut till taffsen ?

Kommentera

4x dvs 0.18 i spetsen är förmodligen den vanligaste taffsen förr harr/öring osv. Funkar även med 3x = 0.20
            Ligger på ca 25-50kr för en färdig taffs men som sagt det funkar jättebra med nylonlina också. En knut jag alltid använt mig av när det gäller taffsar är den vanliga blodknuten.
            Lycka till!
            Dansgolvet är till för dom som inte har råd att stå i baren

Kommentera

Som nybörjare rekomenderar jag att köra med vanligt nylon till du fått in tekninken, du kommer att få vindknutar, du kommer att bli förbannad för flugorna sitter i träd.. när du har en hygglig teknik kan du köpa dig en taperad alternativt att du knyter egna taperade tafsar. http://www.rackelhanen.se/swe/1149.htm

Nackdelen som jag upplever med egenknutna tafsar är just knutarna. Ibland skyggar fisk mot såna petitesser som en lite knut. Personligen kör jag numera med flätade tafsar, och ca: 40 - 80 cm nylon som spets beroende på storlek på flugor m.m. små flugor strl 20 kör jag väldigt tunna linor ner emot 0,12 ibland.

Lycka till och skitfiske på dig!
              http://drmussla.mine.nu

Kommentera

Det blir lättare att undvika "vindknutar" med en taperad tafs, så jag skulle rekommendera att du skaffar en sådan på en gång. Sedan finns det flätade tafsar också, som är lite dyra med grymma att kasta med och lätta att knyta upp om det skulle bli någon fulknut.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                173 visningar