gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag ska köpa mig ett gäddspö också och efter kollat på Esox lucius filmen med Johan Broman så blir jag bara förvirrad när jag läser på forumet.
    För enligt honom som då är proffs och flugfiskat hela sitt liv och plus det jobbar med att ta fram spön själv så är ett klass 8/9 för lätt och gäddfiske på fluga,Han rekommenderar att gå upp till klass 9/10 och 9-10 fots längd. Också en klass 9 lina är att rekommendera där han säger att en klass 8/9 lina är för lätt.
    Och det spöt och lina han kör med i filmen där är ju ett klass 9/10 och 10 fots och ser ju ut att inte va några som helst problem med det?

Kommentera

Klass 8/9 och 9/10 är det ju ingen större skillnad på. Lite högre klass och du kan säkert dänga iväg en wobbler men det är väl inte syftet antar jag.
      klass 6-9 bör inte vara några problem, dock får du svårare att dänga iväg stora flugor på ett klass 6 spö.

/Jörgen
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

klarar ett #6 spö o drilla en gädda på 7-8 kg? känns som de skulle knäckas... jag kör med ett adventure spö klass 5-6 tycker de e är ett skönt och lätt spö duger perfekt till mig o regnbågarna.. men klarar de en fin gädda som sagt?

Kommentera

har också ett klass 5/6 fick en båge på 4 kg var tvungen och klippa linan annars hade skiten gått av.
          Du bör lätt gå upp till klass 8/9 för gäddan och ha ditt andra spö till ädelfiske bara...
          Har lagt upp lite trådar ang gäddspön, bara kolla mina poster så hittar du bra information!
          Skål!

Kommentera

Ursprungligen postat av ENEL Visa inlägg
            klarar ett #6 spö o drilla en gädda på 7-8 kg? känns som de skulle knäckas... jag kör med ett adventure spö klass 5-6 tycker de e är ett skönt och lätt spö duger perfekt till mig o regnbågarna.. men klarar de en fin gädda som sagt?
            Spöt i sig grejar det nog. Men var beredd på en lång dragen drillning i så fall. Kanske inte så bra för fisken om du ska praktisera catch and release heller?

En 8/9, 9 fot kit är perfekt. Då kan du veva med de riktigt stora Gädd flugorna även om det blåser en del.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tycker #8 räcker kan du ha att fiska havsöring och lax på med. Tror du att en riktig gäddfluglina ska kunna kompensera ifall du ska på med riktigt stora flugor. Fiskar själv med ett gammalt loop greenline saltwater 7-8.

Tänk på att välja ett snabbare spö som orkar få fart på de större flugorna. Dock ska du veta att många av dagens gäddflugor är bundna av syntet material vilket gör dem väldigt lätta att kasta trots sin storlek.

Ett annat själ till att inte välja för höga klasser är att det är tyvärr inte allt för ofta man drar stora gädder så ett klass 9-10 känns för grovt.
              Senast ändrad av Banzai; 2010-02-13, 00:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonis_ Visa inlägg
                har också ett klass 5/6 fick en båge på 4 kg var tvungen och klippa linan annars hade skiten gått av.
                Du bör lätt gå upp till klass 8/9 för gäddan och ha ditt andra spö till ädelfiske bara...
                Har lagt upp lite trådar ang gäddspön, bara kolla mina poster så hittar du bra information!
                Skål!
                klippa linan för en 4 kgs båge? känns kanske lite overkill.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonis_ Visa inlägg
                  Jag ska köpa mig ett gäddspö också och efter kollat på Esox lucius filmen med Johan Broman så blir jag bara förvirrad när jag läser på forumet.
                  För enligt honom som då är proffs och flugfiskat hela sitt liv och plus det jobbar med att ta fram spön själv så är ett klass 8/9 för lätt och gäddfiske på fluga,Han rekommenderar att gå upp till klass 9/10 och 9-10 fots längd. Också en klass 9 lina är att rekommendera där han säger att en klass 8/9 lina är för lätt.
                  Och det spöt och lina han kör med i filmen där är ju ett klass 9/10 och 10 fots och ser ju ut att inte va några som helst problem med det?
                  Allt beror helt enkelt på vilka flugor du kommer att kasta med och om du förväntar dig "kustväder" där du fiskar. Om man jämför med vanligt spinnfiske t.ex - du kastar inte en 50g wobbler med ett UL-spö som endast klarar upp till 10g. Och du kastar helst inte 20cm hjorthårspoppers med ett 5/6 spö, då går man hellre upp till 8/9 eller tom. #10 för det ändamålet

Sedan kan man såklart gå upp ett par linklasser om man vill få mer kraft i kasten, då ett #8 spö lätt klarar en #9 eller tom. #10 lina!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  504 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  169 visningar