Fluglina för gädda?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina för gädda??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglina för gädda??

Hej,

Jag är på jakt efter en bra fluglina för gäddfisket som inte kostar skjortan..

Vad säger ni om denna linan?

Är den vettig eller ska jag ta något annat?

Tack på förhand!
    /Andreas
    Senast ändrad av Gäddhängke; 2009-03-24, 21:59.

Den funkar nog. Men med tanke på att Gäddfiske med fluga sker på grunt vatten, så skulle jag personligen använda en flyt lina med sjunk tafs.

MVH

Kommentera

Om du inte är ute efter en specifik gäddlina hittar du billiga linor här t.ex:
      http://www.dan-tackel.com/group.asp?group=648

Skulle dock rekommendera att du la nån extra hundring på en riktig gädddlina. Taperingen gör det mycket roligare att fiska stora gäddflugor. Kör WF Flyt. Tafsen och tyngd på fluga kommer sen att hjälpa till att få ner flugan om det behövs. Kan även tänkas att du behöver gå epp en klass på linan. Här är några alternativ (obs. länkade):
      Rio Mainstream Pike 429:-
      SA SSD Pike 435:-
      Tradera kanske?

//cmadius

Kommentera

Denna tror jag mer på om det är enbart gäddfiske du är ute efter
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Groovynille Visa inlägg
          Hej,

Tack på förhand!
          /Andreas
          Vilket spö & linklass skall du ha till linan?? Hur stora flugor vill du använda ? Jag antar i din fråga att du har ett spö och söker lina till detta...........

Kommentera

Jag har köpt ett spö med klassen 9/10# 10 fot långt..

Kommentera

Prova loops Pikelina.

/Jörgen

Kommentera

Ursprungligen postat av Groovynille Visa inlägg
                Hej,

Tack på förhand!
                /Andreas
                Hej Igen

Jag skulle inte köpt den lina Du visar från Capricorn utan satsat på en Pike/Bass lina eller Bullet - Du har ett spö i #9/10 och utan att veta vilket spö så kan det vara vanskligt att ge dig råd om linklass. Vissa spön är överklassade och vissa underklassade etc. Vilket spö har du ?

Titta på denna länk så kan du läsa om olika Pike Lines i ett mkt bra test:

fluefiskeri, fly fishing, fliegenfischen, flugfiske, fly fishing videos, travel to fly fishing destination, gear reviews, grejnyt, bonefish, salmon fishing

Absolut billigast kommer du undan om du kan komma över några beg/billiga 2:a sorterings klumpar/shootinheads och en runningline. Men som sagt för att få idealisk klumplängd behövs mer info om spöt.

Dan-Tackle har 2:a sort linor - köp en 10 WF och prova - generellt kapar man toppen/taperingen en bit och flyttar fram tyngdpunkten för att kunna vika över större flugor lättare. (Obs kapa nu inte linan utan att rådfrågat ngn om mått)

Finns en mängd billiga linor på Tradera Om du vill prova dig fram

Kommentera

Ursprungligen postat av turing Visa inlägg
                  Hej Igen

Jag skulle inte köpt den lina Du visar från Capricorn utan satsat på en Pike/Bass lina eller Bullet - Du har ett spö i #9/10 och utan att veta vilket spö så kan det vara vanskligt att ge dig råd om linklass. Vissa spön är överklassade och vissa underklassade etc. Vilket spö har du ?

Titta på denna länk så kan du läsa om olika Pike Lines i ett mkt bra test:

fluefiskeri, fly fishing, fliegenfischen, flugfiske, fly fishing videos, travel to fly fishing destination, gear reviews, grejnyt, bonefish, salmon fishing

Absolut billigast kommer du undan om du kan komma över några beg/billiga 2:a sorterings klumpar/shootinheads och en runningline. Men som sagt för att få idealisk klumplängd behövs mer info om spöt.

Dan-Tackle har 2:a sort linor - köp en 10 WF och prova - generellt kapar man toppen/taperingen en bit och flyttar fram tyngdpunkten för att kunna vika över större flugor lättare. (Obs kapa nu inte linan utan att rådfrågat ngn om mått)

Finns en mängd billiga linor på Tradera Om du vill prova dig fram

Kapa spetsen låter väldigt konstigt, har jag aldrig hört talas om.
                  Däremot så kapar man butten på klumplinor för att få till rätt länd och vikt.Men då snackar vi underhandskastning. Sen anpassar du TAFSEN till vilka flugor du fiskar med, kort och grov spets till stora flugor och lång och tunn till små.
                  Kapa i spetsen kan jag definitivt inte rekomendera.
                  Köp en WF anpassad för gäddfiske, den linan är taperad för att vända ut stora flugor...

Kommentera

Kan rekomendera Vision Big Mama, en wf lina för stora flugor, har själv några #11 linor till mitt 9 fots #10.. Funkar kanon..
                    Dream Team

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar