Jag blir galen av alla spö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag blir galen av alla spö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag blir galen av alla spö!

Det finns så många flugspö att välja på!!!! Står i valet och kvalet mellan ett kit Shimano biocraft klass 4 med loop12 rulle och lina uppvägd av Gunnar Rask, Ett sameo classic klass 5 med den lina som medföljer eller ett g.loomis klass 5, eller ett fewick även detta klass 5 ett av gunnar rasks designs.

Blir helt knäpp på alla möjligheter som finns. Just nu lutar det åt Sameo eller g.loomis spöt. tycker dock att både fenwicken och shimanot känns bra. Är ganska så ny på flugfiske men vill hitta ett spö att växa i som jag kan ha glädje av många år framöver. Strömsländan/fjällslandan stod på menyn från början men har nu fallit i glömska då de inte verkar vara så bra spö.

Snälla hjälp mig, ni kanske har erfarenhet av något eller några spön. Tacksam för svar

Ursprungligen postat av Trollsländan Visa inlägg
    Det finns så många flugspö att välja på!!!! Står i valet och kvalet mellan ett kit Shimano biocraft klass 4 med loop12 rulle och lina uppvägd av Gunnar Rask, Ett sameo classic klass 5 med den lina som medföljer eller ett g.loomis klass 5, eller ett fewick även detta klass 5 ett av gunnar rasks designs.

Blir helt knäpp på alla möjligheter som finns. Just nu lutar det åt Sameo eller g.loomis spöt. tycker dock att både fenwicken och shimanot känns bra. Är ganska så ny på flugfiske men vill hitta ett spö att växa i som jag kan ha glädje av många år framöver. Strömsländan/fjällslandan stod på menyn från början men har nu fallit i glömska då de inte verkar vara så bra spö.

Snälla hjälp mig, ni kanske har erfarenhet av något eller några spön. Tacksam för svar
    Har ett Fenwick ironfeather 4-delat klass 5 liggande om du är intresserad, kan få det till bra pris eller byta mot något roligt. Helt nytt aldrig använt ska tilläggas, fick det som pris i recordfisken för en fin röding från i somras men det är samma linklass som jag redan har och det spöt är jag nöjd med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Trollsländan Visa inlägg

Underskatta inte Sländanspöna. Har själv aldrig testat dom men dom som använder dom, brukar aldrig vilja byta bort dom.
      Kan inte få så mycket bättre beröm.
      Försök få tag på Orsa här på fs, han är sländanfrälst.
      /Jörgen
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag skulle föredra klass 5/6 om dy vill kunna fiska det mesta, så klass 5 skaru nog satsa på, men fråg ainte mig, och föresten vad ska du fiska
        Flytring=Mjölksyra

Kommentera

jag hade tänkt

att fiska främst öring/regnbåge i lagan, helgeå, vänneån. Men även lite harr och öring när jag ska till dalarna i sommar. En och annan aborre kan det klart bli också.

Kommentera

Jo det finns massor med spön och med olika egenskaper, och jag hade också svårt att välja i början.

Jag har hört mycket gott om Sameospöna men desvärre har jag inte provat dom i lägre klasser.

Kommentera

Hejsan!
              Har flugfiskat i över 32år och kör med ett strömsländan,titta inte så mycket på prislapp och vad som är ``inne´´ utan prova och känn efter,inte alltid det dyraste som är det bästa.
              Är du osäker så köp ett begagnat,går att få bra spön till vettiga priser då många ska ha det senaste och byter upp sig ganska ofta.
              Men till syven o sist beror det på vad det är bakom spöet!!
              Lycka till!!
              //micke

Kommentera

Tjenare. Flugfiskare sen 15år tillbaka, jobbat som guide och utb guide. Lite av min bakgrund. Jag skulle hålla med föregångarna här. Titta inte på prislappen om du inte behöver. Men skulle vilja säga det att Shimano=NEJ. Inte för att det är shimano, men inget som jag skulle vilja att en nybörjare skulle använda, det är lite för framtungt och svårkastat när du får ut lite lina. (var med och prova prototypen). fenwick har jag inte kastat så mycket med så där ska jag inte uttala mig så mycket. G.Loomis=Kanon spön, men skulle inte rekommendera dig att köpa det, så jag tycker att det är ett spö som man ska växa in i, alltså inget för en nybörjare (för stor prislapp) men om du fortfarande tycker att det är kull med flugfiske efter något år så absolut. Sameo=Bekvämt spö, absolut. Bra spön bra människor bakom sameo också. Så det är ett spö som jag skulle rekommendera av dessa som du har tittat på. men som första spö annars så skulle jag nog rekommendera LOOP eller VISION. Solida spö serier som inte kostar skjortan och som är bra. Har fiskat mycket med dessa serier och håller dom högt på listan. Så för en nybörjare skulle jag rekommendera Loop eller Vision. men det jag tycker att du ska göra är att du ska gå in till din fiskebutik och be dom sätta ihop några av dessa set och provkasta dom. Alla spön passar inte alla människor. Så lyssna inte alltför blint på oss andra utan prova dig fram. Lycka till med inköpen och skit fiske på dig i sommar.
                kan rekommendera lite fiske platser runt om i Dalarna/härjedalen åt dig..

Kommentera

Spön heter det

Kommentera

Tack för alla tips

Jag ska ner till affären och känna på lite olika SPÖN!!!!!!!!! Kul att det finns så mycket bra folk här som vill hjälpa till. Tack för tipsen.

OscaN trodde iofs att detta var ett fiskeforum och inte ett rättstavningsforum.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar