Funderar på att skaffa två hands flugfiske spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderar på att skaffa två hands flugfiske spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderar på att skaffa två hands flugfiske spö

Hej! jag funderar på att skaffa ett två hands flugfiskespö (jag har bara fiskat enhands tidigare), hade nämligen tänkt ta en sväng ner till mörrum (bor inte så långt därifrån, men har aldrig fiskat där innan) i april/maj och då måste man väl ha ett riktigt lax spö eller? Tänker antingen köpa ett 10-11 ft spinnspö eller ett tvåhands flugspö aftm 10, har ni några tips? vad tycker ni?

Hälsningar DarkZander89

perfekt då kan du köpa mitt 2hands pool12 ssr klass10 finfint!

Kommentera

Har två tips som jag tycker är suveräna.
      det först, som jag har själv, Sage z-axis, 14,3 fot, kanonspö.
      Det andra, som en polare har, Loop Göran Andersson signatur series, 12 fot, kastar av sig självt, nästan. Sjukt trevlig spö.

/Jörgen
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Mörrum, i april-maj, hmmmmmmm. Då kan det gå på stor fisk (lax alltså)

Då Mörrumsån är ganske så beväxt runt om på dem flesta platser så rekommenderar jag dig att köpa ett inte allt för långt 2hands, men minst 12,5 fot.

tror det mest optimala är runt 13-14 fot.
        Eftersom det går mycket grov fisk i ån, från maj och framöver i säsongen så bör spöt vara klassat i minst 9-10 men kanske ett klassat för lina 10-11 är det som kan ta hand om stor fisk på ett mer optimalt vis i den ån (storstenig och trång).

Dem spön som föreslagits är väll ok men kanske klassat med något högre linklass då.
        Ang fabrikat så vette tusan då du inte har upplyst någon budget för köpet.

Bra spön kostar mellan 3-9T kr men om du skall under den budgeten så rekommenderar jag ett köp av beg. 2hands spö. (Sage, Loop, Loomis, för att nämna några)
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för tipsen!

Man tackar för de goda tipsen!

Jag får tänka på ditt erbjudande FISH FOR I, är inte så väldigt insatt i flugspö modeller eller flugfiske efter lax och havsöring ännu.

Troligtvis köper jag väl ett ganska billigt spö för nån tusen lapp, till att börja med. Det är ju dumt att köpa det senaste modellerna för 10 000 kr och uppåt om jag bara är nybörjare på området. Jag har inte riktigt bestämt mig än, men nu har jag fått lite och fundera på tack vare era svar!

Ett klass 10 spö, 13 ft och med 10-11 lina som inte är allt för dyrt tycker jag lät vettigt.Jag ska kolla de modeller och märken ni tipsat mig om, finns ju en hel del att hitta i ABU shoppen i svängsta också!
          Det viktigaste för mig just nu är att få testa på lax och havsöringsfisket i rinnande vatten då jag tycker det verkar väldigt spännande. Det går ju verkligen inte att jämföra med så mycket annat fiske! Känslan när en tio kilos lax slår på i den strida strömmen och gör ett hopp! Längtar redan till våren

Det blir väl att få sätta sig ner med någon trevlig fiskelitteratur och läsa nu i dessa mörka tider. Smida fiskeplaner till våren (fiskar mycket gös där hemma i Osbysjön och upptäckte det hetaste stället i sjön detta året!)

Ni får ha det bra allesammans! Skitfiske och agöss!

/André
          Senast ändrad av DarkZander 89; 2008-12-11, 16:19.

Kommentera

Kjöp nu....

Vänta inte till våren med ett köp. Köp nu eller senast efter nyåret. Varför jag säger det, är för att då får du lite mer tid till att övningskasta och träna in underarmskast etc, för Mörrum är inget nybörjarvatten. Träna på vinklade kast ("spey-kast") så mycket tills dem sitter är mitt bästa råd.

Om du väntar till våren med detta så blir spöna dyrare, + du får inte tillräckligt med kastträning och du kommer att fiska väldigt lite (mest klättra efter flugor i träd) eller du kan inte fiska på platser där just fisken står. Jag vet, jag har haft kastkurser i Mörrum, hehehe

Good luck
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Hinna öva..

Nu vet jag inte om jag är ovanligt korkad 2-handsfiskare, men jag håller med om att tiden att hinna träna på kasten är viktigt innan man står där i Mörrum och "vet" att vid just den hålan står din fisk och väntar.. och så kan man inte kasta dit.
              Själv så gick det väldigt lätt när jag skaffade flugspö (enhands) med att få en teknik som gjorde det möjligt att relativt skapligt kunna fiska. Men när 2-handsfisket skulle testas så var det stora besvär med att få till tekniken. Tog en dagskurs i Mörrum och det hjälpte, men att hinna öva på egen hand (nu i Skellefteå) ger mycket det med. Så har du möjlighet så köp i god tid och öva så mycket du kan. Och så kan vi hoppas att du inte är lika svårlärd som jag var...

Kommentera

Ursprungligen postat av sveprod Visa inlägg
                Så har du möjlighet så köp i god tid och öva så mycket du kan. Och så kan vi hoppas att du inte är lika svårlärd som jag var...
                Hehehe, just det sista du skrev här sveprod gällde för mig oxå (fast det är jäkligt många år sedan jag blev tvungen til "omlärning"). Att öva på kastteknik är alldrig fel. Bor man så nära att man kan resa till Mörrum så kan man träna under realistiska förhållanden och då kommer man fram till massor av vetskap om ens egna begränsningar. Kanske att man grejar inte att nå dem bästa platserna och kan träna ekstra på dem tills dem funkar. Mycket bättre än då fisken har kommit för man skrämmer ingen. Man kan t.o.m. öva med en längre ullgarnsbit utom fisketid (lovligt då det inte är snack om fiske) på ca 5-10 cm i längd. Garranterat livat då man under en demonstrationskastning får en vinterståndare att stiga och ta den ullgarnsbiten. Den satt i 5 min. innan den släppte taget, hehehe

Öva på, och Gott Nytt År
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                173 visningar