Dax för fluglina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dax för fluglina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dax för fluglina

Jag har tänkt att köpa en fluglina, vilket märke är att föredra? jag har tänkt en WF 5/6 F
    Finns det någon online site som har loop fluglinor?
    Ceddan

min erfarenhet säger mig prova innan du köper, om du har möjlighet. Annars finns wittlock med bra prise r.

Kommentera

Som föregående, prova helst linan före köp och då med det spö som du skall använda den. Eftersom det numera inte verkar vara någon som följer AFTM klassningen på varken klingor eller linor är det ett måste att prova.

Har du ingen möjlighet att prova är det säkrast att köpa en lina av samma märke som klingan på spöt (de brukar oftast klassas lika "fel").

Det hade varit enkelt om alla fortfarande följde AFTM, en klinga med klassning 6/7 = lina 6 vid DT och 7 vid WF.

Kommentera

Jag gillar cortland 444 lazerline.
        Låter lite mer än andra linor pga att den ska ha små gröpper i sig som ska få den att glida bättre i ringarna.

Kommentera

Hej!

Som nämnts ovan så är det näst intill ett måste att testa fluglinan du ev. tänkt köpa ihop med ditt spö.

Idag är linorna så specialicerade vad gäller klumplängder mm att detta måste matchas mot aktionen på ditt spö. Snabba klingor kräver helt andra linor än långsamma klingor för att få ut det optimala ur utrustningen. Samtidigt blir det mycket roligare att fiska med en väl sammasatt utrustning. Speciellt med dagens dubbeldragsteknik. Med rätt lina till ditt spö kan du dessutom träna in häftiga specialkast, som kan vara roligt att bräcka polarna med...

Jag fiskar mycket med Guidelines sortiment och kan rekommendera deras Punch Pro eller High Water mycket fina linor. Sientific Anglers har åxå fina linor.

Guideline och tex loops linor är underklassade en Guideline Punch Pro i klass 5 är egentligen en klass 6 lina om man väger den. Samma med loop.

Finns en bra artikel som tar upp AFTM systemet och linklassr i senaste Allt om Flugfiske.

Lycka till med linköpet

...D...
          Senast ändrad av Draugen; 2009-01-08, 16:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          634 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          191 visningar