Skit i AFTM och kolla på ERN-betäckning för spöt istället, många loopspön av color-concept är väldigt högt ERN-klassade och därmed klarar de av att kasta lite tyngre linor än vad AFTM-klassningen visar. Mitt Yellowline 9,3 är en #6 men kastar absolut bäst med en normal WF8a för det har en ERN på 7,4. Sen finns det lättare linor och tyngre linor. Presentationslinorna är ofta lättare klassade än tydliga taperade linor typ bullet-linor mm.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
linklassr
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av shutterfish Visa inläggDetta är alltid en intressant fråga som har många svar:
Det där med att en 6/7 skulle betyda DT6 och WF7 är enligt min mening felaktigt gammalt tankesätt. Det är ju de första 10 yardsen, dvs 9.15m som vägs och viktklassificeras. Mao en DT 6 och en WF 6 väger lika mycket.
För att vara kärringen mot strömmen så kan man kasta DT 5 och 6 samt WF 5 och WF 6 på en 5/6, hänger ni med?
Sen att tillverkarna inte följer klassningen på varken linor eller spö gör ju inte saken lättare ! De flesta linor är faktiskt minst en halvklass för tunga. Rio och SA skriver det på linförpackningen. Andra gör det inte, man får dyrt prova sig fram.
Långa kast välj en lång klump och en WF 5 på en 5/6, kortdistans välj en kort klump WF 6. Har man inte råd eller lust att köpa två linor, skulle jag välja en WF6 med ca 10m klump.
Tack för mig
För att bättra på det hela lite till.
Från början så var det ca 9 meter lina, (30 fot) som en fiskare normalt klarade av att hantera i luften, därav klassas linan efter dom första 9 metrarna.
Men nu är det ju som så att man klarar av, med lätthet, att hålla mer än 9 meter dt-lina i luften, därmed så blir det givetvis lite mera vikt. En wf däremot blir väldigt instabil när man börjar kasta med mer än hela klumpen ute, därav den högre viktklassningen på spöt. Det blir helt enkelt inte trevligt att kasta med mer än klumpen i luften.
För att bättra på det hela ännu mer, är du en duktig kastare så kan du även kasta betydligt lättare linor än spöt är klassat för men det är överkurs.
Nu börjar det överhuvudtaget bli mycket överkurs.
följ klassningen på spöt och försök att få möjlighet att testa olika linor på ditt spö och se vad som känns bäst.
Det skiljer som sagt en del i vikt på olika fabrikat. Men aftm systemt ska följa en visss vikttabell.
Tänker inte komentera mer i denna tråd nu då jag anser att det blir för mycket OT...
Lycka till
/JörgenA bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
563 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B