Val av lina till nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av lina till nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av lina till nybörjare

Jag har köpt ett guideline amv 9# klass 7 och nu ska jag köpa en ny lina till detta. Är nybörjare men har hållt på hela sommaren med ett annat spö.
    Fiskar HÖ och bäcköring men ska även testa abborre.
    Vad rekomenderar ni för lina som går hyffsat lätt att kasta långt med?
    Funderar lite på Guideline Tricast...

Ja, den funkar säkert fin, Guidline gör fina linor.. ja själv kör med Bullet, och sen High Water på min Loop opti Sjua.

Ja har även en sexa, som ja har en Scierra lina på med Loading Zone, som man ser när det är dags att skuta linan, bra om man är lite ny på flugfiske.
    /Bärgh

Kommentera

Har även funderat på pounch pro men vet ej vilken jag ska köpa....

Kommentera

Jag har upplevt att Guideline linorna har relativt långa klumpar och att dem är lite underklassade vilket absolut inte gör dom till någon nybörjarlina. En av de mer lättkastade linor jag testat var nog en Loop Adapted (den jag testat var en WF-7 flyt) men dem linorna finns säkert inte längre?

Alla linor som på något vis innehåller orden "long belly", "Pro" ett eller annat" Profs eller "masters choice"
        skall du vara på vakt mot: egentligen alla linor som på nått vis är för proffs: Dom skall du undvika så långt du kan för dom är tillverkade för den långt drivne kastaren och vänder sig absolut inte till nybörjaren. Och dyra är dom i tillägg.

Annars rekommenderar jag dig att bygga dina egna linor från billiga DT flyt, Intermediate och sjunk-linor. Blir absolut billigast och då kastar du maximalt långt oxå för linorna du bygger är ju utprovade av dig själv.

Skaffa en bra skjutlina/s.k. runningline. 15-18m räcker i längd och den skall vara flytande på ca 15-20 lb Den knyter du till backingen

Til ett klass-7 spö rekommenderar jag dig att satsa poå DT-7 och DT-8 linor för att bygga dina egna linor.

Kapa bort spetsen i ena änden, den tunnaste, raktaperade biten (brukar vara ca 20-50 cm lång) för den har du ingen nytta av. Sen knyter du på en tafs av typen du vill använda i ditt fiske. Du mäter upp ca 9 m fluglina från änden där du kapade av linan (skarven fluglina-tafs)

Du rensar bort själva coatingen/plasthöljet runt kärnan och knyter fast skjutlinan i den 9 m långa fluglinan. Provkasta. Du finner säkert ut att den är tung och för lång. Bara att kapa av lite till (1 till 2 dm åt gången) tills du tycker den är passande tung och lång.

Dantackle säljer billiga linor (DT) för 100-200 kr/st och du kan tillverka två kastklumpar av vart DT snöre (maks ca 10-12 m / halva)
        Senast ändrad av Flodström; 2008-10-18, 16:02.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag ligger kanske i samma sists som trådskaparen, eller nåja....
          Jag har kastat & fiskat endel men är inte loops multi-lina väldigt kastvänlig för den som inte är allt för erfaren?
          #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

Nu har mina funderingar gått över till en loop lina istället.. Funderar på en Loop Multi Float/ Clear Interm.WF7

http://www.looptackle.com/website1/1...7/2/index.php?

En Clear lina borde ju egentligen vara det optimala eller vad tror ni?
            Loop linorna verkar ha lite kortare klump än Guideline med...

Lite dyrare men man har ju en lina ganska länge om man sköter om den på rätt sätt.
            Senast ändrad av Rydström; 2008-10-19, 15:40.

Kommentera

Jag tycker att loopmärket är för dyrt. Lintillverkarna är färre en fabrikaten. Vet att Cortland tillverkar vissa av Guidelines linor..

GL´s highwater är en lina som klarar långa kast ganska lätt. En ganska lång klump vilket gör att du måste ha ganska mycket lina ute innan spöt börjar ladda. Lägger ut fint och klarar stora muddlers. Till skillnad från GL´s RS lina och Bullet så plaskar den inte så mycket heller. Trevlig att fiska med i stora vatten,. har den i Östersalälven, i mindre vatten kör jag med andra linor.
              Senast ändrad av Guideline; 2008-10-19, 18:40.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Scierra HMT

Scierra HMT flyt lina funkar perfekt om man är nybörjare..Inte så fasligt dyr,samt som herrn här en bit ovanför sa så har den en mitten markering för loadingzone vilket gör det bra för oerfarna att veta ungefär hur mycket lina man kan ha ute...rekomenderar den varmt...
                vatten runt än,spöet i handen...
                sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                529 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                170 visningar