Lackning av spölindningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lackning av spölindningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lackning av spölindningar

Har precis lackat toppdelen till ett flugspö jag gjort.
    Alla lackningar har blivit kanon hitills men nu fick jag mig en chock när det råkat komma för mkt lack på en av lindningarna och således bildats en böld runt om spöt.

Går det att slipa, skära bort och kanske lägga på ett tunt lager lack eller ska jag ta bort hela lindningen och göra om den?
    Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

Ska du göra om det så får du skära bort gamla lacken och även bindtråden och börja om.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Det går bra att skära och att slipa ner befintlig lackering och lacka ett tunt lager utanpå, men se upp så du inte kommer för djupt och tar tråden också.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Spelar det någon roll förutom rent kosmetiskt?

Kommentera

Det har en viss betydelse vilken typ av lack du har använt. Två-komponent epoxylack blir svårare att ta bort och då kan man av misstag skada klingan då den är ganska så tunn i toppsektionen. Att slipa ner ett allt för tjockt lager lack kan gå men är svårt. Om du väljer det så avsluta med #800 eller #1200 våtslippapper.

Har du använt lufttorkande/härdande lack typ urethan eller liknande så blir det enklare. Bäst då att göra om lindningarna på den ringen och lacka på nytt.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Använde mig av flexcote lite lack.
            Blev att ta bort och göra om allt, egentligen hade det nog fungerat med att bara låta det vara då själva klumpen på lindningen inte var för stor. Men samtidigt så vill man ju ha ett fint spö, där alla lackningar ser lika ut.

Har byggt flugspöt på en G Loomis klinga,
            När ni bygger era spön med matta klingor, lackerar ni då hela klingan eller bara lindningarna?
            Läste nämligen på någon amerikansk hemisda där man rekomenderade att lackera hela klingan.
            För min del har jag tidigare, byggt mina andra spön på g loomis matta klingor och bara lackerat de lindningar jag gjort utan, att jag själv märkt några nackdelar.
            Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

Kommentera

På båtspön, jerkspön och kraftiga spinn/haspelspön tycker jag man kan lacka klingan, den blir tåligare mot smårepor som kan bli brottanvisningar. Men flugspön och lätta till medium spinn/haspel vill jag inte lacka klingan på dom spön jag bygger. Det blir mer vikt på klingan som blir svampigare, därför är det bra att ha så lätta ringar som möjligt också.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

ja det var det jag misstänkte. Tack för svar !

Kommentera

Vad jag vet så har jag aldrig sett ett lackat Loomis spö. Alla Loomis ser matta ut och jag utgår då ifrån att dem är olackade.

Nej, vi lackar aldrig spöklingor med mindre det är något fel på originallackningen.
                  En otroligt mjuk vit nylonpensel kan användas för det jobbet typ 5-8 mm bred med ca 15 mm långa strån.

Skal du lacka en klinga så bör det göras via s.k. dopplackning. Utföres genom att sänka ner spödelarna i en tank (rör) fyllt med lack och sedan mycket sakta hissa upp delarna. då blir det perfekt.

Håller du dig till att bara lacka lindningarna så håller det. Och blir finast.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Värme..

lite sent inlägg men för framtida fel lackningar...det kan gå att jämna ut lackningen om du värmer..detta kan då göras på lite olika sätt..en kompis byggde en variant av ett punkt munstycke till en värmepistol..funkade ok..sen kan mn värma upp typ en virknål eller nå annat smalt metalliskt..lacken på spöna kan ju vanligast jämföras till plast så att säga,och plast kan smältas..gör nu detta försiktigt..
                    vatten runt än,spöet i handen...
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar