Vänsterhänt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vänsterhänt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vänsterhänt

Hej!
    Jag ska börja lära mej att flugfiska och funderar på vilken hand jag ska kasta med. Om jag vill kasta med vänster hand (som jag vill), måste jag ju vända håll på linan. En fundering är att den rullen jag har, är om jag vänder på rullen för att användas till vänster, då kommer backspärren fungera när jag "vevar" IN och inte bromsa linan vid rusning av fisk. Är det så med alla flugrullar? om inte kan ni ge ex. på något märke och modell!
    /Fredrik

Jag har köpt ett paket 5/6 från ABU och rullen heter Diplmat 56, kommer jag att kunna använda denna rulle eller måste jag se mej efter en annan modell

Ursprungligen postat av ceddan9 Visa inlägg
    Hej!
    Jag ska börja lära mej att flugfiska och funderar på vilken hand jag ska kasta med. Om jag vill kasta med vänster hand (som jag vill), måste jag ju vända håll på linan. En fundering är att den rullen jag har, är om jag vänder på rullen för att användas till vänster, då kommer backspärren fungera när jag "vevar" IN och inte bromsa linan vid rusning av fisk. Är det så med alla flugrullar? om inte kan ni ge ex. på något märke och modell!
    /Fredrik

Jag har köpt ett paket 5/6 från ABU och rullen heter Diplmat 56, kommer jag att kunna använda denna rulle eller måste jag se mej efter en annan modell
    Är också vänsterhänt, dom flesta rullar går att ändra om inte alla? så att bromsen växlar till motsatt håll, lämna in den hos din lokala fiskebutik och förklara att du vill ändra vevningan på rullen till vänstervevat.
    Mvh//Robert

Kommentera

Om inte ABU gjort om Diplomatrullarna helt sedan jag jobbade i redskapsbutik så är dessa busenkla att vända sida på, ta bort spolen så ser Du en liten metallbit som är själva spärren, Du ser att den låser lite åt ena hållet, lossa den och vänd på den så att den spärrar åt andra hållet och skruva tillbaka Klart!!
      Ja på med spolen med då såklarrt

Har Du köpt nya grejor så har Du en manual med som talar om hur man gör med hopperligen lite bilder som underlättar.

Diplomat är inga värstingrullar men funkar bra som första rulle, så skaffa ingen ny innan Du blivit lite varm i kläderna och vet vad Du vill ha och kan hantera det!!

Kommentera

Tack för tipsen....
        Det kugghjul som sitter innerst mot centrum, vände jag på (fick demontera en o-ring för att kunna vända på den. Nu sitter det "bubbelverkande drevet "ut-o-in" och två skruvar syns..
        Nu fungerar det som jag vill!

Jag ska på min första kontakt med flugfiske i helgen, till Lilla malma..på flugfiske kurs.

Tack för ett bra forum.!!

mvh Fredrik

Kommentera

skitfiske på dig ceddan9! och välkommen till flugfisketräsket!

Kommentera

Ursprungligen postat av yoxler Visa inlägg
            skitfiske på dig ceddan9! och välkommen till flugfisketräsket!
            "Skitfiske" är det ett sett att säga hej??
            /Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av ceddan9 Visa inlägg
              "Skitfiske" är det ett sett att säga hej??
              /Fredrik
              nja, ett sätt att säga "lycka till". Fast lycka till ger otur så därför vänder man på det och säger skitfiske istället

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              560 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              178 visningar