Är rullen viktigare vid tungt kontra lätt flugfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är rullen viktigare vid tungt kontra lätt flugfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är rullen viktigare vid tungt kontra lätt flugfiske?

Har en till liten fundering: är det viktigare med en dyr och bra rulle för tungt tvåhandsfiske efter lax än för #5-fiske efter harr/öring/regnbåge?

Känns som att rullens betydelse inte är så viktig vid det lättare fisket utan mer funkar som linförvaring medan det vid laxfiske är viktigt med bra broms osv.

Tänker jag rätt?

/Orutinerad flugfiskare

Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg
    Har en till liten fundering: är det viktigare med en dyr och bra rulle för tungt tvåhandsfiske efter lax än för #5-fiske efter harr/öring/regnbåge?

Känns som att rullens betydelse inte är så viktig vid det lättare fisket utan mer funkar som linförvaring medan det vid laxfiske är viktigt med bra broms osv.

Tänker jag rätt?

/Orutinerad flugfiskare
    Du tänker helt rätt.
    Jag har sett ett par rullar skära vid laxfiske pga belastningen. Därför kör jag med dyra och stabila rullar jag litar 110% på.

Efter en sådan här drill känns valet ganska enkelt

Mvh Magnus
    Jakten på dundergurkan

Kommentera

instämmer med sasse. Får du på en stor lax ska rullen palla väldigt långa rusningar och det ställer lite krav på grejerna.

Kommentera

När man fiskar efter lax behövs en rulle med jämn stabil broms som håller bra!!Får man ett utras på 100 meter eller mer gäller det att bromsen är bra!!

skitfiske....

laxarn

Kommentera

Tack då vet jag!

sasse>> Otroligt bra fiskeberättelse och en härlig lax. Bilden när du bär hem laxen på ryggen är fantastisk! Nu vet jag vad mitt drömfiske innefattar

Kommentera

Frågan är då om du skall åka till Åndalnes då speciellt vid denna tiden på året mej veterligt slutar säsongen den sista augusti och gyron regerar ännu där
            Dock vet du något mer om gyron posta gillade älven riktigt fin (Rauma)
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Som föregående talare så eminent förklarat så gå på en rulle med bra och silkeslen broms som har lågt startmotstånd. Det skulle vara förjäkligt om man tappade fisk pga att bromsen är otillräcklig eller att den nyper.
              Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              534 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              173 visningar