Linan blir tung ? hjälp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan blir tung ? hjälp.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

där har vi problemet! Avalanche är en "kitlina" och är ingen bra lina.. satsa på nåt bättre som typ visions linor eller scierras lite dyrare, dom är mycket bättre!

MVH Johan
    TEAM FILC HUNTERS

Kommentera

Jag har mer tro på att det är "smörjmedlet" på flytlinans utsida som med tiden nöts och tvättas bort vilket får till följd att den inte glider lika lätt i spöringarna längre.
      Speciellt kan detta upplevas med PVC-linor när mjukgöraren har försvunnit i det allra yttersta skiktet på coatingen (yttersta plastlaget)

Att en modern fluglina och dessutom en flytlina skulle "suga upp" så mycket vatten att den blir för tung är första gången jag hört om (då sjunker den i så fall). Att en mycket gammal och hel-krackelerad sjunklina kan göra det (med fördel) vet jag om, men med moderna flytlinor, aldrig hört om.

Skaffa någon bra line-care historia för flytlinor och gjör en test. Linan kan klart upplevas som "tyngre" då den inte glider lika lätt längre genom spöringarna under kastningen.

Andra orsaker som kan ha betydelse:

Det har blivit nått fel på spöt ditt?

Ett annat mycket, vanligt händelseförlopp är att nybörjare tappar tekniken efter ett längre eller kortare fiskepass. Det kompenseras vanligtvis m.h.a. ökande muskelkraft vilket gör tekniken än dåligare. Det är lätt att överse det och man luras att tro det är andra orsaker typ att linan plötsligt blivit tyngre eftersom man "måste använda" mer muskelkraft................

my two cents..............
      Senast ändrad av Flodström; 2008-08-11, 21:51.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

"Ett annat mycket, vanligt händelseförlopp är att nybörjare tappar tekniken efter ett längre eller kortare fiskepass. Det kompenseras vanligtvis m.h.a. ökande muskelkraft vilket gör tekniken än dåligare. Det är lätt att överse det och man luras att tro det är andra orsaker typ att linan plötsligt blivit tyngre eftersom man "måste använda" mer muskelkraft................"

Exakt min tanke, lätt hänt att kompensera när tekniken brister vilket leder till mjölksyra och ännu sämre teknik. Jämför med att åka skidor utför med dålig teknik, går bra i början men i slutet av dagen är benen som sladdriga.
        KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Du har säkert fått någon konstig teknik inprintad i huvet som du inte hadde i början.
          (inget illa menat) Det har hänt mig.
          Det e bara o nöta o nöta, tillslut sitter det.
          Gör bara små ändringar i tekniken så hittar du rätt sen.
          Flugfiske är en djungel

Kommentera

Jag hade bytt lina! Scierra linor har jag förvisso ingen erfarenhet av, men känslan säger mig att det går att få bättre. Det finns inget värre än en kass och kanske till spöt missanpassad lina.
            Guideline,sa,loop,shakespear vet jag é bra. Håll utkik på rea

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            552 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            176 visningar