Köpt nytt spö (Loop). Behöver råd och tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpt nytt spö (Loop). Behöver råd och tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpt nytt spö (Loop). Behöver råd och tips!

Hej alla! Dags för mitt första inlägg här på forumet!

Jag var på Be Outdoor (Berras) vid Slagsta i helgen och köpte mig ett nytt spö.

Grejen är att jag inte vet vad jag köpt Var ju egentligen ute efter att köpa ett helt set men så blev det inte riktigt.

Spöet är ett Loop och på skaftet står det "Loop Adapted Graphite 4.6 - Blue line 10,0" - 3pcs #7 "

På kvittot Står det - Opti LBL 7-100-3

Det var ett utgående spö som jag fick loss för halva priset 1160:- det kostar alltså annars 2300:-

Sökt lite info om spöet men utan resultat eftersom det är just en utgående modell. Finns det nån som har nått att säga om detta spö?
    Bra eller dåligt köp?

Köpte även en Loop lina "Multi floating WF-7-F - Weight forward floating" för 550:- Säljaren sa att den skulle vara bra och lättkastad. Rätt eller fel lina till spöet?

(Säljaren verkade lite vilsen själv)

Tack på förhand!!!
    Senast ändrad av Premium; 2008-06-11, 17:01.
    Mvh// Fredrik

Hej fredrik

Lite svårt att svara på alla dina frågor ang. om det är ett bra spö o.s.v. då du inte med ett ord nämner vad du skall använda det till (Bäcköringfiske-Laxfiske eller allt i mellan)

Blue line är annars ett kanonspö. I varje fall alla dom jag har provat (både enhands och tvåhandsspöna).

Ditt spö är ett 10 fots 3-delat för WF-8 liner (eller DT-7 liner). Tror nog den linan du fått är för lätt men svårt att säga då jag inte kastat med den typ av lina.

Själv gör jag mina linor själv ("kastklumpar") av färdiga linor eller av tillkapade (delade) DT-linor.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Hej fredrik

Lite svårt att svara på alla dina frågor ang. om det är ett bra spö o.s.v. då du inte med ett ord nämner vad du skall använda det till (Bäcköringfiske-Laxfiske eller allt i mellan)

Blue line är annars ett kanonspö. I varje fall alla dom jag har provat (både enhands och tvåhandsspöna).

Ditt spö är ett 10 fots 3-delat för WF-8 liner (eller DT-7 liner). Tror nog den linan du fått är för lätt men svårt att säga då jag inte kastat med den typ av lina.

Själv gör jag mina linor själv ("kastklumpar") av färdiga linor eller av tillkapade (delade) DT-linor.

He he förstår att det blir mycket på en gång! Det är ett enhandsspö.

Ska ha spöet till all-around fiske. Mest älvar,åar, bäckar men även sjöar.

När du säger att linan är för lätt menar du i vikt då?

Vad är skillnad på WF och DT linor? Är helt grön på detta som du kanske förstår! Köpte ett riktigt skitset på claes olsson förra året bara för att testa för 800:- och då var vi ute i 4 dagar. Polarna hade bättre utrustning och har därför köpt detta spö, för att kunna utvecklas (vilket jag inte kunde i det förra)
      Mvh// Fredrik

Kommentera

Ett klass 7 spö är väl inte riktigt ett allroundspö. Det är byggt för lite tyngre fiske, såsom stor öring . Det klarar av att kasta stora flugor och hanterar även vinden bra. Då en tyngre lina inte påverkas lika snabbt av blåst,

Linor är ju ett kapitel för sig, håller med ovanstående talare om att linan troligen kan kännas lät, du kommer att få svårt att känna hur spöt laddar linan.
        EN DT och WF ör uppbyggda på olika sätt och ofta har men mer lina (längre) utanför spötoppen när man kastar DT, en WF består av en kortare klump som du har uranför spöt som du kastar med, har du mycket mer lina utanför spöt än själva klumpen så blir linan lätt instabil.
        Mitt ips till dig är att byta linan till en WF 8 eller ännu hellre byta spöt till en klass 6 för att få ett bättre allroundspö....
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
          Ett klass 7 spö är väl inte riktigt ett allroundspö. Det är byggt för lite tyngre fiske, såsom stor öring . Det klarar av att kasta stora flugor och hanterar även vinden bra. Då en tyngre lina inte påverkas lika snabbt av blåst,

Linor är ju ett kapitel för sig, håller med ovanstående talare om att linan troligen kan kännas lät, du kommer att få svårt att känna hur spöt laddar linan.
          EN DT och WF ör uppbyggda på olika sätt och ofta har men mer lina (längre) utanför spötoppen när man kastar DT, en WF består av en kortare klump som du har uranför spöt som du kastar med, har du mycket mer lina utanför spöt än själva klumpen så blir linan lätt instabil.
          Mitt ips till dig är att byta linan till en WF 8 eller ännu hellre byta spöt till en klass 6 för att få ett bättre allroundspö....
          Så spöet kommer att bli för kraftigt och "stabbigt" typ vid fiske i älvar och åar?

Trodde klass 6-7 var det man skulle köpa om man fortfarande är nybörjare?
          Vill ju kunna växa med spöt. Är det då bättre att gå ner till klass 6?

Hur-som-helst kan ju inte detta spöt vara sämre och kännas dåligt jämfört med mitt gamla spö?
          Det kändes alldeles för vekt och sladdrigt liksom. Det var ett 9 fot klass 5-6.
          Men det kostade som sagt 800:- inkl lina rulle och spö (Abu garcia)

Så om jag vill ha mycket lina ute ska jag köra på en DT lina... Tycker om att ha mycket lina ute men kanske bättre att lära sig med en WF så man får in tekniken ordentligt.
          Mvh// Fredrik

Kommentera

Klassningen på spöt har ingeting med att göra om du är nybörjare eller inte. Blueline spöt är ett mycket bra spö som du har all anledning att växa med. Du kastar lättare långt med en wf men personligen tycker jag att dt´n är en trevligare lina att kasta med.
            Klassen på spöt har att göra med vilka flugor du vill fiska med, små flugor lätta klasser stora flugor....Ett klass 7 spö gör sig nog bäst till kustfiske.
            ett 5/6 spö är ett utmärkt allround, lägg märke till att den dubbla klassningen betyder just, DT5/WF6

Kommentera

Klassningen på spöt har ingeting med att göra om du är nybörjare eller inte. Blueline spöt är ett mycket bra spö som du har all anledning att växa med. Du kastar lättare långt med en wf men personligen tycker jag att dt´n är en trevligare lina att kasta med.
              Klassen på spöt har att göra med vilka flugor du vill fiska med, små flugor lätta klasser stora flugor....Ett klass 7 spö gör sig nog bäst till kustfiske.
              ett 5/6 spö är ett utmärkt allround, lägg märke till att den dubbla klassningen betyder just, DT5/WF6
              Hmmm. Kustfiske kommer ju inte vara aktuellt för mig.

Får kanske ta en tur tillbaka till Berras i slagsta då och inhandla ett klass (5)- 6 spö.

Har du några tips på spö då? Det får inte kosta mer än 1500:-
              Ska man kanske satsa på Loops Adventure set?

Om jag går ner i klass kan jag behålla linan jag köpte också om jag förstod er rätt.
              Mvh// Fredrik

Kommentera

Adventure setet vet jag inte om jag skulle satsa på, försök med blueline kl 5/6 eller greyline mycket trevligt spö.
                Men det är svårt att rekomedera något, det finns ruskigt mycket bra spön, det är ens egna känsla man måste gå på. Prata med dom och be dom visa hur man ska kasta och låt dom titta på din kaststil. Ett bra spö för dig ska du tycka är behagligt att kasta med.

Kommentera

Adventure setet vet jag inte om jag skulle satsa på, försök med blueline kl 5/6 eller greyline mycket trevligt spö.
                  Men det är svårt att rekomedera något, det finns ruskigt mycket bra spön, det är ens egna känsla man måste gå på. Prata med dom och be dom visa hur man ska kasta och låt dom titta på din kaststil. Ett bra spö för dig ska du tycka är behagligt att kasta med.

Vad är skillnad mellan Blue- och Greyline?
                  Båda ligger runt 1500:- eller?

Ska absolut åka tillbaka och prata med dem. Men säljaren där var lite arrogant och dryg, inte särskilt hjälpsam alls faktiskt, så lämnar väl tillbaka spöet och hoppas att få hjälp i nån annan butik.

Jävligt svårt detta när man inte kan nått & ingen i ens kretsar heller, men fan så kul det är när man står där ute i strömmen
                  Mvh// Fredrik

Kommentera

Har väll samma åsikt som Guideline här i tråden.
                    Ett all-round spö bör inte vara längre än 9 eller 9,5 fot sen blir det tyngre och svårare att hantera (påfrestar handleden mer). Ett 9 fot (eller 9,5) för lina 5/6 eller 6/7 är väll det du skulla valt.

Grejen är att du redan har ett lätt spö (för 800 riksdaler) och det kan ju bilda grunden för det lättare fisket i småbäckar/åar. Du kan göra mycket med det spöt om du bara anpassar linan till din kaststil/kastkunnande/temperamang och sen använda det du köpt till tyngre flugfiske typ öring och ev. gäddflugfiske (kul med gädda på fluga, jag lovar).

Men det bästa är nog att du byter till ett klass 6-spö och ett som är något kortare.
                    Linan (WF-7) passar nog i så fall och behöver inte bytas.

Det Guideline snackade om att hålla längre lina ute med DT än med en WF lina är en sanning med modifikation. Har du lång DT lina utanför spöt då du kastar är det lättare att överbelasta spöt då en lång DT väger med än motsvarande WF-lina (du har ju också en massa DT-lina i spöringarna som också måste adderas till linans vikt utanför spötoppen). Det är också anledningen till att man klassar spön för ett steg mindre för DT-lina just för att kompensera DT-linans större tyngd.

Skillnaden mellan DT och WF-linornas konstruktion kan du läsa på vilken web-sida som hällst om du söker på produsenter av fluglinor.
                    Men du kan börja här, länk:
                    Fluglinans delar

Skillnaden mellan Blueline och Greyline är bara kvalitetsskillnader (greyline ett strå vassare) Men det här är på väg ut och ersätts med andra modeller/konsept.
                    Senast ändrad av Flodström; 2008-06-11, 23:43.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar