Som rubriken lyder, vilka linor använder ni som fiskar havsöringen längs kusterna, själv använder jag en Guide line WF-8-F Force, på ett klass 7 spö men tycker att det är jobbigt när det blåser en del. Hur gör ni när det blåser?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Linor till kustfiske!
Collapse
X
-
Hej fidd.
Jag har kommit fram till at transparante I-liner funkar allra bäst till kustfisket efter öring.
Jag använder mig av en gammal Loop-lina, tror det är en monofil-lina. Transparant/helt glasklar och sjunker långsamt. Det gör att jag kan fiska både grunt och lite djupare med den. Linan är väll ca 10,5 m lång.
Bak har jag en flytande skjutlina som jag skarvat till skjutlinan (med två öglor, en i vardera linan), för att slippa få den ner mellan stenar och tång m.m. Dessutom så skjuter linan längre om inte skjutlinan ligger på botten vid framkastet. Skjutlinan skall altså vara flytande till det här fisket.
Som du kanske förstått så är det mycket enklare att kasta på det här sättet än med hela linor.
Det är inte säkert att din lina "Guide line WF-8-F Force", är nån optimal lina för det här fisket på skygg kustöring. Av erfarenhet vet jag att flytlinor skrämmer fisk säkert tio-faldigt mer än linor under vattnet. Det här gäller specielt då du fiskar i blank sjö. Vid småvågor eller mer är det dock mindre tydligt.
Till ditt spö skulle jag kunna tänka mig en klump på runt 20-22 gr och 9-10m lång.
Men det måste provas ut efter din egen kasttekniska nivå. Flugfiskare med kort tid bak spöet tenderar att ha det svårt med långa klumpar. Bättre då att kapa till en som är kortare. Kanske du bara skall ha en 8 m klump men det vet jag inget om. Får provas ut (men med samma vikt dock).
Dessutom, gamla slitna halvsjunkande flytlinor funkar bättre på öringen än nya högtflytande, bara ett litet tips, hehehe
Good luck!Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Tack för svaret ! Men har hört att det har slutat tillverka sånna transparantalinor, stämmer detta eller är det bara nått rykte? När det blåser lite motvind är det näst intill omöjligt att få ut den lina jag idag använder mig av, den lägger sig i en hög en bit framför. När jag köpte grejerna sa dom till mig att denna linan var bättre för nybörjare, men jag tycker itne jag har någon användning av den då man mestadels fiskar havsöring då det blåser. Kan du ge lite exempel på linor jag kan leta efter, hade varit shysst! Tack en än gång !
Kommentera
-
Klart det finns glasklara Intermediate-linor. Alla kända fluglineprodusenter + några till har i sitt sortiment. Bara kolla på nätet efter: Intermediate fly lines "Clear"
Du kan också kolla här (rimliga priser för nybörjare) länk:
Klicka här på: Clear
För att kunna kasta i motving måste du uppfylla minst två kriterier: bra kastteknik och anpassad utrustning (=optimal utrustning).
Kasttekniskt kan jag tyvärr inte hjälpa dig med över nätet.
Ang. redskapen så kanske ett spö i linklass 7-8 är det som passar bäst.
Till ett sådant spö använder du dig av en klumplina typ 22 gr och ca 8-9m i längd.
Till den linan kopplar du på en flytande och tunn skjutlina på ca 15-20m i längd.
Då får du en utrustning som funkar i motvind.
Intermediale-linan är smalare än flytlinan. Uppför sig mer som en sjunklina genom luften och p.g.a. det är den inte lika känslig för vind som en flytlina.
Om en sån här lina är för tung för ditt spö kan jag inte svara på men du bör i alla fall köpa en klass 8 lina (klump / skjutklump) om spöt är en 7:a. Om den känns för tung kan du alltid korrigera det genom att kapa en bit i bakänden (den tjockare delen mot skjutlinan) Kapa ca 2 dm och prova sen (du får göra / fästa in en ny loop/ögla efter det). Fortfarande för tung, kapa 2 dm till.
Maks en meter ca totalt sett men inte mer.
Du kan i.o.f.s. testa det här med en gammal utsliten lina om du får tag på någon. Då kommer du fortare fram till hur linan skall kapas och mätas upp etc...
Flugfiske är inte bara att fiska, hehehe
Har du inte fått ordentlig instruktion i kastteknik så sök dig till en kastkurs. Sparar år av slit och "mistet hår på huvudet" och du kommer mycket fortare in i flugfisket. Du slipper också att ofrivilligt träna in en felaktig teknik (hur är det i motvinden? funkar det, ja/nej?)
Good LuckSenast ändrad av Flodström; 2008-05-20, 23:57.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
En sak du kan tänka på när det gäller klumplina är det blir förbannat irriterande efter ett tag när du drar "skarven" mellan klump och skjutlina in i spöringarna, inget smidigt mjukt fiske precis...
Kan även tänka mig att den "hugger tag" i bland i ringarna, och rusar en fin fisk och skarven är innanför ringarna så kan tafsen ryka..
Tror många som rekommenderar denna typ av lina till fiskare är laxfiskare? Och dom står väl inte så ofta och drar in linan?
Eller jag kanske har fel.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Låter nästan som om det handlar mer om kastteknik än lina. Man kan i det oändliga leta linor som ska vara perfekta men till 95% handlar kastande i motvind om kastteknik. Har själv lagt 1000-tals pengar på olika taperingar men funnint att när man väl kastar rätt så är de alla helt OK! Vissa linor har den tjocka delen av klumpen långt fram (T.ex. Vision Extend), andr ahar tunga delen av klumpen långt bak (mer klassiskt), finns fördelar och nackdelar med båda. Själv har jag just nu fastnat för en lina med jämntjock klump och riktigt tunn och smidig running line, GuideLine RS.
Men som sagt, lägger sig linen som en hög framför dig så beror det nog inte på linan utan kasttekniken.
Tre tips:
1. Tänk alltid, "mindre kraft, mindre kraft, mindre kraft",
2. Stoppa spöet tidigare i framkastet, det ska nästan kännas "onaturligt tidigt". Testa hur tidigt det går att stoppa spöet - du blir nog förvånad!
3. Öva in tekniken när det är stilla... gör sedan likadnat när det blåser.
I'm Homemade
Ursprungligen postat av fidd Visa inlägg.... när det blåser lite motvind är det näst intill omöjligt att få ut den lina jag idag använder mig av, den lägger sig i en hög en bit framför.....><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>
Kommentera
-
Tack för alla bra svar Har varit inne på olika hemsidor och läst om flera olika linor. På vissa står det att de ger en rakare linbåge, är detta att föredra eller är det bara svårare? Kastar idag cirka 20-25 meter i helt vindstilla med min lina, kanske ska säga att det är ett guildeline AWM spö jag har 9,3" klass 7 hur beter sig en skjutline gentemot en WF, hur svåra är de att kasta med? :P
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggEn sak du kan tänka på när det gäller klumplina är det blir förbannat irriterande efter ett tag när du drar "skarven" mellan klump och skjutlina in i spöringarna, inget smidigt mjukt fiske precis...
Kan även tänka mig att den "hugger tag" i bland i ringarna, och rusar en fin fisk och skarven är innanför ringarna så kan tafsen ryka..
Tror många som rekommenderar denna typ av lina till fiskare är laxfiskare? Och dom står väl inte så ofta och drar in linan?
Eller jag kanske har fel.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
552 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B