Ny på fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hehe det var en bra fråga jag provade för första gången idag med garn längst ut och jag tyckte det inte var så svårt... men det blir nog svårare när man kommer ner i vattnet...

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
      Är det svårt att flugfiska?
      Om man vill, det finns ju lättare sätt att få fisk.
      Det kan bli så svårt som man vill.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
        Om man vill, det finns ju lättare sätt att få fisk.
        Det kan bli så svårt som man vill.
        Jupp det gör det.. det är bara att gå till fiskebilen och köpa men det är ju inte lika roligt

Kommentera

Ursprungligen postat av magnus_isaksson Visa inlägg
          Ja, herregud... Blir du inte less efter 20 minuter så är det något fel på dig

Då jag började med flugfiske för ca 17 år sedan så kunde man stå en hel dag och öva på gården.
          Att börja med gäddflugfiske är tufft, då inte tekniken sitter inne och det är tunga flugor vi pratar om som kräver dubbeldragsteknik.
          Så som alla skriver, öva på gården utan fluga, lär dig dubbeldraget och sen ut och slåss med grisarna
          Nackdelen med lågt klassade spön är att de inte hanterar tyngre linor så bra då tyngre linor bär de stora flugorna bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
            Så sant. Jag menar ju inte att man bara skall "vicka" med handleden - Då får man nog en riktigt sönderrunkad handled Utan jag vill påstå att en fullständigt stel handled är fel. Många flugböcker säger att så skall det gå till - stel handled, jag kan inte fatta det?

Jaja Vem bryr sig? Bara vi får fisk och är glada

Om handleden är stel är det mkt lättare att få till en horisontell rörelse med spöet vilket enligt många är en förutsättning om man vill utvecklas som flugfiskare i ett senare skede.

Lär man sig fel från början och använder handleden för mycket blir spörörelsen oftast ner-upp-ner vilket resulterar i att flugan dels går i marken i bakkastet eller i mindre extrema fall stänger loopen och fluga hakar i linan (lättare luftknutar). Felinlärning är tyvärr ibland svårt att ändra på i efterhand då rörelsen redan är inrutad.

Det bästa är att börja med korta kast med bara klumpen ute och köra på det ett tag, tvingar man ut längd i kastet blir det lätt fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
              Då jag började med flugfiske för ca 17 år sedan så kunde man stå en hel dag och öva på gården.
              Att börja med gäddflugfiske är tufft, då inte tekniken sitter inne och det är tunga flugor vi pratar om som kräver dubbeldragsteknik.
              Så som alla skriver, öva på gården utan fluga, lär dig dubbeldraget och sen ut och slåss med grisarna
              Nackdelen med lågt klassade spön är att de inte hanterar tyngre linor så bra då tyngre linor bär de stora flugorna bättre.
              Ska kanske ge mig på att fiska efter bäcköring fick reda på att det finns inte så långt ifrån där jag bor.. Det var en som fick en på 2,4kg där för ca 2 veckor sedan så varför inte prova lite där

Kommentera

Jo Guidline.. självklart ska man inte få det serverad på tallrik... men är det så svårt att man inte har lust att fiska .. ungefär så menade jag.
                sigpic

Kommentera

Det är bara att prova det gör ju jag hade aldrig hållt i ett flugspö innan.. Och köra på torra land var inte så svårt.. I vatten kan jag inte svara på just nu..

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
                    Jo Guidline.. självklart ska man inte få det serverad på tallrik... men är det så svårt att man inte har lust att fiska .. ungefär så menade jag.
                    Närå så svårt är det inte.
                    Det var därför jag skrev att det är så svårt som man vill.
                    Man kan helt enkelt bestämma nivån själv, det var det jag menade.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hur är det med Pool 12 settet .. ? någon som kan något om deT ?
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      179 visningar