Svårt bygga spö?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt bygga spö??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svårt bygga spö??

Jag funderar på att ta hem en bättre klinga från USA när jag antingen ska dit eller får jag släktingar där att skicka till mig.
    Men jag har aldrig byggt klart ett spö förr. När jag är hemma i Karlshamn så kan jag säkert få hjälp i klubben som jag tillhör för de bygger en del där. Men jag vill inte vänta så länge (pluggar här i norr fram till juni...) och undrar om man klarar detta utan speciella förkunskaper eller om jag allvarligt riskerar att sabotera min klinga?
    Alla tips är välkomna.

Det är hyffsat enkelt. Men du kan ju läsa på lite innan. Finns ju spöbyggarsiter. Www.rodbuilding.org tex.

Du kan förvänta dig ett fungerande spö. Men förvänta dig inte att det ser ut som en magisk dröm

Kommentera

Hej Karl-Johan. Klart att du ska bygga ett spö. Det är inte svårt och det behövs inga special verktyg. Följ denna länk: www.mudhole.com. Där finns allt du behöver. Ladda hem deras 2008 katalog (finns till höger på sidan ). I den finns,förutom massor med prylar, även instruktioner för spöbygge. Om du beställer nå´t så glöm inte att även beställa deras "pappers katalog" - gratis vid beställning av varor. Bra att ha på muggen!

Lycka till!

Kommentera

Verktyg..?

Tack för tipsen. Katalog är beställt från staterna. Men en liten fundering.. Jag trodde jag behövde en "mini-svarv" som snurrar spöt när jag har limmat ringar osv.? Har jag fel där?
        Vet ni någon butik eller leverantör som säljer ut B eller C varor billigt (riktigt billigt) så man kan prova på något innan jag börjar härja med ett dyrt SAGE..???

Kommentera

Jag kan berätta om någon vecka hur svårt det är att bygga. Svarv är väl att ta i men en liten motor som rullar klingorna är praktiskt. Finns hos dom som säljar spöbyggnadsgrejer. HS import.
          men det går att snurra klingan för hand. Men spöbyggnadsmaskninen är inte så dyr. Capricorn har ofta rea på klingor.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av sveprod Visa inlägg
            Tack för tipsen. Katalog är beställt från staterna. Men en liten fundering.. Jag trodde jag behövde en "mini-svarv" som snurrar spöt när jag har limmat ringar osv.? Har jag fel där?
            Vet ni någon butik eller leverantör som säljer ut B eller C varor billigt (riktigt billigt) så man kan prova på något innan jag börjar härja med ett dyrt SAGE..???
            Jag använder discokulsmotor (teknikmagasinet har dem super billigt) finns både bateridriven och nätdriven. (jag använder oftast den bateridrivna) Tejpa fast på en pall eller liknande, fäst spöt, tejpa fast en äggkopp på en till pall i samma höjd som motorn. Lägg klingan i äggkoppen, sätt igång motorn och pensla på flexicoat eller liknande lack (använd inte för mycket) när lacken är på använd en tändare som du för snabbt fram och tillbaka där lacken är. På så vis tar du bort alla luftbubblor i lacken.

Om du vill svarva handtagen så funkar det alldels utmärkt med en vanlig borrmaskin på lägsta varv och sandpapper.

På dena amerikanska site http://www.mudhole.com/ finns allt både dyrt och billigt. jag har handlat där flera gånger, tyvärr är frakten väldigt dyr men köper man flera grejer så lönar det sig.

Lycka till Claes
            Senast ändrad av Svartzonker; 2008-03-30, 22:28.

Kommentera

Hej!

Det är lättare än vad man tror att bygga ett spö. Byggde själv ett Loomis spö och det blev riktigt bra. Över förväntan, har du inte tummen mitt i handen så grejjar du det. Är själv ingen fixare men "fixade" att bygga ett spö ändå.

Mvh
              Johan P

Kommentera

Jag har byggt något flugspö sj. Det går absolut att få lika fint som köpta. Det är bara till att ta det lugnt med lindningarna. Du snurrar lätt klingan med handen samtidigt som du håller tråden. Jag satt rullen med tråd i trådhållaren till flugbindningen. När jag hade snurrat ett par vart tryckta jag bara ihop tråden med nageln. Skulle råden gå upp så det blev dubbelt är det bara till att snurra tillbaks o göra om. Det går faktiskt ganska fort.

När man lackar är det viktigt att du blandar spölacken rätt, så att den stelnar ordentligt och inte blir mjuk. En doseringsfråga så att säga. Tänk också på att lägga tunna lager lack, i flera omgångar.

Efter lackning så vände jag spöet en gång per 10-15 min de första 2 timmarna, sedan vände jag det en gång i halvtimmen tills det var så stelt att det inte kunde flytta sig mer. Kanske inget för en äkta spöbyggare, men bygger du bara ett spö då o då är det hur smidigt som helst.

Kommentera

När du lindar är det en fördel om du lägger trådspolen (bör vara spöbyggartråd såklart, typ gudebrod) i en liten kopp eller nått på bordet. Mellan dig och koppen tar du en telefonkatalog. och lägger tråden någonstand mellan alla arken. Sen vrider du spöt med båda händerna och justerar tråden rätt med ena handen. Du får känna efter var i katalogen du ska klämma mellan tråden, för det får inte spännas för hårt, ej heller för löst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                    Jag har byggt något flugspö sj. Det går absolut att få lika fint som köpta. Det är bara till att ta det lugnt med lindningarna. Du snurrar lätt klingan med handen samtidigt som du håller tråden. Jag satt rullen med tråd i trådhållaren till flugbindningen. När jag hade snurrat ett par vart tryckta jag bara ihop tråden med nageln. Skulle råden gå upp så det blev dubbelt är det bara till att snurra tillbaks o göra om. Det går faktiskt ganska fort.

När man lackar är det viktigt att du blandar spölacken rätt, så att den stelnar ordentligt och inte blir mjuk. En doseringsfråga så att säga. Tänk också på att lägga tunna lager lack, i flera omgångar.

Efter lackning så vände jag spöet en gång per 10-15 min de första 2 timmarna, sedan vände jag det en gång i halvtimmen tills det var så stelt att det inte kunde flytta sig mer. Kanske inget för en äkta spöbyggare, men bygger du bara ett spö då o då är det hur smidigt som helst.
                    Bra råd det med trådhållaren, använder en sån själv, det blir alldeles lagom motstånd i en sån. Och lacken är som du säger väldigt noga att dosera rätt och blanda länge och väl, jag brukar värma den i blandningsburken lite med en värmepistol så att den blir mer lättflytande. Roteringen funkar bra att göra på det sättet, jag har en motor maskin men ibland blir det många spön som skall lackas eftervarann. Då har jag en låda ca 70x30 cm som jag jackat ca 2cm djupa V-n i på kortsidorna som jag lägger spödelarna i och vrider halvvarv med jämna mellanrum. 2 lager lack brkar räcka för mej, efter första när det härdat skär jag av eventuella upphöjningar och knaggar som blivit.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    632 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    191 visningar