andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ingen aning om vilken pool det är som vi ska vara i, Harasjömåla har jag hört men det är ju som jag förstår en ganska lång sträcka. Det ska vara ordnat ett hus precis vid ån iaf.

Jo, att kolla i nån av shoperna där verkar vara en bra ide de borde ju ha koll.

Edit: ska vara Vittskövle, Harasjömåla var taget helt ur luften...
    Senast ändrad av Könberg; 2008-04-17, 18:51.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Harasjömåla - Mörrumsån

Harssjömåla är ett område där det finns en rad olika sjöar och en ström att fiska planterad fisk i. Har inget att göra med Mörrumsån.
      När det gäller poolerna i Mörrum så är det väl ingen ide att spara på krutet när man ska vara här en gång?! Även om det är det dyraste kortet (per idag 500:-) så är det ju på sträckorna runt Mörrums ort som man ska fiska. Pool 1 och uppåt ligger helt vid strandpromenaden och där är det både finast och bäst att fiska.
      Men nästa gång när man vill ha "garanterad fångst", då är det flugspö i Harasjömåla som gäller. Ligger i Olofströms kommun och det är inte speciellt långt. Från skåne så svänger man norrut mellan Sölvesborg och Karlshamn och siktar på volvofabriken..hehe
      När man kommer till Olofström så är det skyltat.
      Men det är som sagt ett helt annat slags fiske än att stå i en brusande Mörrumså och veta att det när som helst kan hugga en 10 - 15 - 20 kilos lax på kroken...
      Gå inom shoppen. De är hjälpsamma och det är ju mycket bättre att få hjälp på plats så förstår man och lär sig. Kan ju vara lite värre att förklara på en chat så att man får till det helt.

Kommentera

Vi har kort till Vittskövleområdet som jag förstår det (det är inte jag som ordnat detta, har en polare som jobbar på Eon och har ordnat allt med bra priser). Sveprod: utveckla gärna infon kring detta fiske är du snäll, alla små tips är välkomna!

Har även hämtat ut min jacka. Den var mycket lyxigare än bilderna visade men trots min hydda så är denna XL lite väl stor för mig, men det ska nog gå. Ska man ha den innan eller utanpå kläderna? Har hört att när strömmen tar tag i vadartyget så kan man sugas under vilket borde betyda att utanpå är bäst men de flesta verkar ju köra innanpå, lyxproblem gissningsvis, det löser sig nog.

Vad är det i spinnväg som gäller i ´måla? Toktunn lina och Toby eller?
        Senast ändrad av Könberg; 2008-04-17, 18:50.

Kommentera

LOL! Vet verkligen inte vad jag fått Harasjömåla ifrån, min hjärna verkar spela mig ett spratt, editerar lite...

Kommentera

Vittskövle i Mörrumsån

Hej igen
            Vittskövle har jag bara fiskat i en gång. Men den delen gränsar till pool 32 och neråt. Just där Vittskövle går över till pool 32 finns ett mycket bra ställe att stå och kasta. När du kommer till parkeringen och bron så tar du vänster och går upp i böjen och så fiskar du dig ner mot bron. Hur det ser ut längre upp vet jag faktiskt inte då jag bara fiskat mig neråt därifrån.
            Angånde vadarna så är det att rekomendera att du har ett vadarbälte. Då är det mindre risk att du fylls med vatten om du går under ytan.. Jackan har du utanpå, annars är det svårt att komma åt flugor och annat du har i fickorna.
            Du får gärna höra av dig på pm och så kan du få mitt nummer där. Har ev någon vän som kan möta upp vid ån och visa lite och även om det inte är en riktig guidning så kan det väl hjälpa något i alla fall..
            Skitfiske på dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
              En pipa ska jag införskaffa, möjligtvis även nån form av huvudbonad.
              Hehe, ska du inte ha en tweedkavaj/jacka som matchar och en plunta med whiskey i bröstfickan?
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Whiskeyn lär vara med (eller åtminstone nåt annat starkt), pipan är inköpt och det var dyrt men nu har jag en pipa iaf. Tweedkavajen är det sämre med, lär köra med min jacka som jag tycker är fin trots storleken. lite grymt att ha håven i en ficka på ryggen hehe...

Kommentera

Ska en tur till affären imorrn så jag kollar upp det där med vadarbälte också, det är ju inte så dyrt, även om jag tror det ska vara lugnt om man har jackan ovanpå.

Det var ju toktigt snällt att erbjuda dig att "guida", vi kan ju ta det i PM men med tanke på hur förberedd jag är så är jag rädd att de grejer jag har inte är optimerade för fisket, framförallt är min flugteknik helt åt skogen. Hmmm, får se om jag inte förnedrar mig i min ensamhet bara. Tack ändå...

Kommentera

Hur går det? har du lärt dig flugfiska ?
                    sigpic

Kommentera

Ja och nej kan jag väl säga. Jag var ju som sagt den ende som skulle pröva på flugfisket i gänget och hetsen av att vara tvungen att dra fisk i en grupp på 5 grabbar fick mig att ta till haspel och spinngrejerna i stor utsträckning. Det blev även en raga på 2,5 som höll sig rätt bra i konkurensen tills polaren i sista kastet för trippen drog en 7 kilos som var bara snäppet kortare än han själv. Med facit i hand och vi var de enda som fick fisk på utflykten så kunde jag ju verkligen kostat på mig att experimentera mer.

Några reflektioner om mörrumsfisket:

1. Man hade velat vara där längre! Vi fiskade mellan 14-kväll på fredagen och hela lördagen och området vi hade kort till var stort. I efterhand hade det varit roligt att planera det lite effektivare.

2. Vadarbyxorna och skorna var dunders! Även jackan jag köpte på Tradera visade sig vara ett rejält fynd, snygg, funktionell och lyxig även om den var lite för stor. Det var dock väldigt svårt att försöka hålla sig upprätt i strömmen på de flesta ställena och jag tror inte att en vadarstav hade hjälpt, det var knepigt och oftast omöjligt att försöka komma ut till drömspottarna.

3. En av orsakerna till att inte flugspöet inte fick så mycket tid var att jag var så osäker på om jag skulle kunnat få fisk på det, om flugan kom tillräckligt långt ner i vattnet och om jag stod och svingade förgäves. Sen sa folk att man får ner flugan bättre på tvåhandsspö, hur går det till, det borde väl inte bero på spöet eller? Är lite förvirrad där.

4. Jag har legat utslagen i magsjuka ett par dagar. Undrar om det beror på att jag tog ett par klunkar av åvattnet eller en viss hamburgerkedja som rimmar på Lasses?

5. När jag bytte tafs (efter ha fått till en knut som nog fått Moberg Faulds att skita knäck) så gick det mycket lättare att kasta tycker jag. Det kändes som om det blev lite mer tyngd i linan och kasten förlängdes avsevärt. Kan ha berott på annat också men det är märkligt att jag inte testat med den andra tafsen innan. I vilket fall behöver jag jobba en del på mina skarvknutar. Undrar dock kortfarande hur man får ner flugan i vattenpelaren.

6. Förutom oss var vi inte många som var där och fiskade. De vi såg hade typ 14 fotsspön och verkade köra speykast (osäker, men när man bara gör en knyck och knyter linan i kastet liksom?), de kom ju ingen vart men de verkade dra mer fisk än oss. Åtminstone under den tiden vi såg dom. Fattar faktiskt inte vad som kan vara så bra med detta fiske, nån får gärna förklara det för mig, de kommer ju ingen vart med de där flaggstängerna.

7. Nu vet jag att mitt pyttespö inte är avsett för det fisket med om jag hade prövat igen så hade nog en linkorg hjälpt, det är rätt svårt att mata ut lina när strömmen drar med sig den hela tiden.

*pust* det var väl det om det...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      533 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      173 visningar