andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Oroa dig inte att enhands blir för klent. Med tanke på hur du kommer att använda ditt spö så tyckar jag du gjort helt rätt. Ett enhandsspö tröttar laxen fortare än tvåhands. Tror inte di kommer att få några problem mad att få ner flugorna.
    Fråga han som sålde spöt åt dig vad det är för lina på. Annars måste jag gissa och då kan det bli helt fel. Tafsmaterialet ska du skarva på när tafsen bbörjar bli kort. Den ska vara lika lång som spöt.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Linan heter Guideline tricast WF 8 Flyt int. 30m så ståpr det iaf på boxen, men det jag frågade om innan var ang tafsen till dagens fiske men all input ang linan är ju bra det med hehe.
      Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Jag spammar vidare med mina flugbryderier. Sitter och undrar om jag behöver en jacka också utöver vadarkitet, hittade denna http://www.tradera.com/auction/aucti...x?aid=62120680 , verkar ju inte vara nån höjdare men jag kommer inte att lägga en tusenlapp på mer kläder just nu.

Behöver jag annars hetsa upp mig för detta med jacka? Känns ju inte som om jag kommer simma det första jag gör även om det är lite tunnsått med bra andra jackor hemma...

Kommentera

Jag kör med Rapala prowearjackan, helt suverän och kostar bara 300 till.
          Linan är helt ok, det är en sk klumplina. WF = weight forward men det säger nog inte dig så mycket. Den är ju tvåfärgad, har jag för mig, och du ska ha hela klumpen ute när du kastar, det är när linan byter färg.

Kommentera

Har kommit hem från PTvattnet nu. Tycker att kastningen har blivit bättre men tyckere fortfarande inte att jag kommer nån vart med flugan även om jag har mycket lina i luften.

Vet att det är omöjligt att lära sig flugfiska på nätet men jag känner att jag behöver lite tips.
            Såhär tänker jag: försök att inte böja handleden, armen krökt och handen bör gå mellan 10 och 2 på en tänkt klocka vid axeln, samma fot som kastarmen framför den andra. Hur låter det?

Dessa problem tror jag att jag har: låter inte bakkastet ta lika långt tid som framkastet vilket förkortar kastlängden. Dessutom gjorde jag av med en del flugor idag iom att jag satte dom i marken bakom mig, fick vara där och gräva flera gånger. Nu var det förvisso låga bankar bakom mig där jag kastade men jag måste lära mig få upp bakkasten i luften på nåt sätt, avhjälper detta genom att sträcka armen i dagsläget men det är ju rätt jobbigt. Jag hoppas att dessa problem blir mindre när jag väl står i ån.

Uj det blev krångligt detta, hoppas på tips.

Kommentera

Sätt på en garnbit och öva med ist för flugor, det gör nog ont att få dom i kroppen. Stoppa kasten ganska bestämt och försök känna hur spöt laddar. Det är lite svårt att beskriva men när belastningen på spöt är störst ska du börja nästa kast.

Kommentera

Rapport från Mörrumsån

Var idag nere vid ån och kollade upp läget inför helgens fiske där. Rapporten är att det tas fisk på spinnfiske med drag (relativt tunga) och spinnfluga i första hand. Det är lite klurigt att komma helt ner med flugfisket även med sjuklina, men det går givetvis.
                Såg även en del av de där männen som har det klena spöt med den gamla rullen på - och ja, jag kan säga att om det hugger en Mörrumslax på den utrustningen så är det bara att be en bön för att det ska ordna sig utan att någon blir skadad.. Nu tas det ju även en hel del fisk i de mindre viktklasserna så på så sätt så har de nog ändå oddsen på sin sida..hehe
                På söndag så är det dags för mig att ta årets första öring och/eller lax i ån. Men jag håller nog med om att jag inte rekomenderar att ställa sig där utan ett två-hands spö. Jag kommer ändå att variera mellan spinn och flug fiske under dagen och rapport kommer senare om hur det gick.
                Lycka till med övandet och hoppas få se dig i vattenkanten i Mörrum.

Kommentera

Så gick det med fisket i ån..

Lovade ju att ge en rapport om hur fisket var i ån. Var där idag (söndag) och fiskade på sträckorna 17-32 och även längre upp i ån. Mycket vatten och när jag ska ha på en sjunktafs så kan jag f#¤ inte kasta! Jag är ingen två-hands fiskare har jag insett men jag ska inte ge upp helt ännu. Men den dag jag tar min första lax på två-hands så ska jag allvarligt fundera på att sälja eller skänka bort spö och rulle...!
                  Bortsett från mitt stora misslyckande och vattenvispande så var det ganska lite folk där och fiskade idag.. Inga stora eller spec många fångster heller att rapportera vad det såg ut som i loggbok och längs strandkanten.
                  Men allt går ju i cykler så snart så kommer det väl rapporter om de stora fångsterna. Men det lär inte vara från mig.

Nu ska jag sikta på mitt vanliga fiske. Gårdagen gick åt att flytringsfiska i Harasjömåla med strålande resultat. Ska tänka positivt och somna med de bilderna på näthinnan och inte mina desperata försök att lyfta ut flugor i strömmen som känns som bly...

Kommentera

Tackar, jag har ingen aning om hur jag skall klara mig i ån. Ingen av de jag kommer åka med har nån som helst koll på flugfiske så jag kommer att få freestyla helt på egen hand.

Spinnfluga, vad är det? Vad betyder det när man säger att det är svårt att få ner flugan till fisken, är det att den måste gå djupt? Behöver man kasta så mycket när det är strömt, gör inte forsen en del jobb?

Kommer nog ta med spinngrejer också, känns ju surt om bara polarna drar och man själv står intrasslad i sina dyra flugprylar hela helgen, några tips där?

Kommentera

Inför Mörrumsfisket

Du får inte misströsta ännu. Klart att du tar med båda typer av spö om du har plats och möjlighet.
                      När man säger att det är svårt att komma ner till fisken är det för att fisken står nära botten och strömmen gör ju att betet (flugan, draget eller spinnflugan) inte hinner ner till botten för att strömmen för den neråt och det är dags att dra upp för att kasta ut på nytt.
                      Därför använder man tex sjunklina eller sjunktafs när man flugar så att man ska kunna få ner flugan där fisken står och förhoppningsvis hugger.
                      Spinnfluga är ett sätt att fiska med fluga som bete men med spinnspö. Du sätter en tyng, ett sänke, på linan och en tafs där du har själva flugan. tyngden tar ner dig mot botten och flugan ligger och dansar i närheten för att presentera sig för fisken. Detta sätt är mycket vanligt i Mörrumsån. Återigen så rekomenderar jag dig att på plats gå in till tex Bringsens sportfiske där han kan visa dig hur lång tafs och hur man tacklar upp generellt för detta fiske. Han har butiken helt vid ån.
                      Tänk på att det är ganka besvärlig botten i ån. Man ska fiska djupt men där är det också en hel del grenar och annat som flugor och drag fastnar i. Räkna med att det kan gå en och annan fluga/drag/sänke...
                      Vilka sträckor har ni tänkt fiska i? De dyraste är också de bästa. Pool 1 är ju första valet för flugfiske och sedan så har du 2 och uppåt där du kan spinna eller kanske helst spinnfluga.
                      De billigare stäckorna är det också möjligt att fånga bra fisk. Men chansen är nog som störst på den klassiska delen just utanför laxhuset. Besök gärna detta. Där finns lite historia och annat som kan vara kul att få med sig när man är där.
                      Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      176 visningar