andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan rekommendera Nils Vestergaard's filmer.

o lite tips

Kommentera

Premiär i Mörrumsån

Såhär gick det i premiären. Ser ju lovande ut...
      Lycka till!

Kommentera

Mer från premiären...

klicka fram till bildspelen med så ser ni lite hur det såg ut där...

Kommentera

Väcker själv min gamla tråd som jag nog ska döpa om snart med lite nya funderingar.

Har faktiskt inte varit ute och torrtränat tekniken än, har kommit massa annat mellan. Men jag ska ut till Rögle dammar (PTvatten, ja det kanske hörs :-) imorgon och försöka dra en öring eller två men främst är det ju tekniken som skall testas och jag får ett kvitto på hur mycket jag har kvar innan jag känner mig säker på det.

Lite frågor: på det spöet jag testade när jag köpte satt en klump på klumplinan, svårt att förklara kanske men det var en rätt tydlig förtjockning innan tafsen och på den klumpen jag fick med fanns inte samma typ av klump, är det nåt jag bör oroa mig för?

När jag köpte grejerna satt en tafs för kustfiske på, försäljaren sa att jag skulle byta tafs när jag kommer till Mörrum och fick även med en annan, vilken bör jag använda i morgon och varför?

Jag fick även med några spolar med nån typ av tafsförlängning som man skulle ha när tafsen går av, vilka knutar rekommenderas till detta?

Ni får ta mig för den noob jag är, hehe, känns lite pinsamt att ens skriva såhär.
          Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Skönt att se att du skriver igen. Det gick alltså bra med tjejen...
            Vad är det för lina du har fått, har du förpackningen kvar???
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tror inte det, det var tydligen en av hans egna. På den andra tafsen står det Vision Salmon and Seatrout .34

Tafsförlängningen heter Frog hair och jag har tydligen både 11,1 och 26,0 lbs test

Gissningsvis är den tafsen som sitter på tunnare och bättre till kustöringarna och skall förlängas med 11,1an eller?

Jag är sanslöst förvirrad, men tjejen är ju kvar än så det är alltid nåt. Har ju inga flugor heller förutom de som rekommenderades till kustfisket och lite tubflugor men lyckligtvis finns en liten shop vid PTvattnet vad jag förstår.

Kommentera

Tjabba Andreas... Om ja får råda dig så är ett enhands aldeles för klent för att fiska i mörrumsån... du kommer få ett helvete om du fiskar i vissa av strömmarna.. Fisken kommer lägga sig i strömmen och du kommer får väldigt svårt att bromsa den... Ja kör alltid men 2 hands spö där.. Har ett loop adva stående hemma.. och minns ja inte fel har ja 3 linor till den me och en rulle... synd att ja missade denna tråden innan du kunde köpt hela paketet för 1500 kr..

sen de där me att du tröttat ut fisken fortare me ett enhands gämfört me ett tvåhands.. där håller ja inte me dig alls guideline.. men alla har vi olika syn på de hela.. låt säga att du i maj skulle dra på en lax på 10+ d¨har du inte en chans me ett enhandsspö de vill ja lova... nu kan de nog visseligen kvitta me tanke på att fisken är rätt så seg...
                Senast ändrad av Gädd_kungen; 2008-04-09, 23:54.

Kommentera

Nu är ju gjort gjort och jag kommer ju inte köpa ett nytt flugspö, men tack ändå för erbjudandet! Jag hade den diskussionen med killen i affären så jag känner mig inte lurad sådär, kommer nog ha mer nytta för ett enhands i framtiden om jag förstått det rätt.

Men det belyser ju en annan fråga, hur gör då gubbarna som står med små haspelrullar vanliga grejer för att tänja laxen, eller är de bara ute efter öringen?

Om man fiskar lax med ett grövre spinnspö, kör man med maffiga kastdobbar då eller, just i mörrum då, i norrland har de väl stora sänken och grejer...

Kommentera

du kör me sänken i mörrum me för att komma ner till fisken .. skulle tippa på 30-40 gr nu me tanke på vattenföringen tror den liger på ca 50 kubik nu... sen kör du me orange fluga eller svart.. men kolla me all fly shopen dom fiskar alla 3 i ån... där får du tips på flugor som funkat bäst i år.. har inte hunnit fiska där i år.. men de kommer..

Kommentera

ja du dom som fiskar me smårullar mm vet nog inte va dom gör då går säkert få ut stor fisk me ett enhands me men som sagt ja släpper 90% av all fick ja får där så man vill ju kunna ta fisken hårt...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      176 visningar