andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• andreas9's flugfiskebryderier /trådnamn uppdaterat

Alla hatar ju dessa trådar, inklusive jag själv men jag hoppas ändå på respons för min fråga är halvspecifik åtminstone. I min situation är det svårt för mig att söka i forumet för jag är sanslöst bortkommen i flugfiskedjungeln.

Jag är en inbiten spinnfiskare som kommer få åka med till Mörrum under April och är sugen på att testa flugfisket, polarna ska köra tubfluga och jag vill sticka ut lite även om jag tar med mig en haspel också.

Jag har en ytterst begränsad erfarenhet från några somrar sedan då jag lånade ett spö och stod och kastade i bråviken ett par dagar, så även om tekniken är dålig så har jag ett litet hum om hur det funkar.

Många snackar om Loop Adventure setet och det verkar ju smidigt men så fort det kommer till linklasser o dyl så är jag lost igen, vad är det som avgör det, gissar på flugval.

Kan tänka mig att lägga 2000 på grejerna men behöver veta vad som är bäst till just Mörrum, lite om flugval och vilken kringutrustning som rekommenderas iom att jag aldrig varit där så vet jag inte om jag har nytta av vadare exv. Det är ju bra att veta lite innan man går till affären och frågar.

Ett annat alternativ är ju att köpa på sig kastdobbar och grejer men det är nåt speciellt som lockar med flugfisket.

Tacksam för tips och länkar.
    Är det blåål eller vralåk?

Köp inte Loop det e bara skiiit!
    Slungan

Kommentera

Har för mig att TK ar lite väl anti Loop, loop har mycket bra prylar även om adveture kanske inte är bland dom bättre prylarna. Jag har inte testat adventure men både blue line och black line är jäkligt fina spön. Dock så finns inte serierna kvar så du kjan säkert göra bra priser på resterande lager.
      Är det Havsöring o lax du ska fiska så blir det ju lite tyngre klasser, det är väl det man gör i mörrum. Klass 8-10 enhands är nog inte så dumt.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Flugfiske i Mörrum

Kul att du ska testa Mörrumsån!
        Jo du har nytta av vadare på många platser, men långt ifrån alla. Så du kan fiska utan om du inte vill skaffa all utrustning för en dags flugfiske.. Men de erkänt hetaste flugplatserna är vadarställen så ska du allvarligt utmana laxen och öringarna så bör du kanske ha med dig vadare.
        När det gäller flugval så är mitt tips att du frågar i shopen på plats där du löser fiskekortet. Och i tillägg finns det två andra fiskeshopar på kastavstånd där du kan fråga vilka flugor som de tagit fisk på de sista dagarna. De har ofta stenkoll på hur det ser ut. Du har Bringsens som du ser från ån och lite längre upp mot byn har du en shop till (kommer inte ihåg namnet just nu...)
        Vilken klass du ska ha på spö beror ju lite på dig med. I och med att du så gott som aldrig har kastat fluga så ska du kanske välja det spö som du kan testa och öva på i någon grad. Om det sedan är 8 eller något annan så är det ändå viktigast att du kan kasta någorlunda med det och känner dig komfertabel med fisket. Skulle du sedan stå där med ett klass 7 spö så får vi väl hoppas att inte den allra största firren tar just din fluga...

Kommentera

Spöklasserna har ju inget med ev storlek på fångad fisk att göra utan storlek på flugorna.
          Ska du fiska´gädda sen när du är klar i mörrum så funkar klass 8-9 utmärkt, en 7:a blir nog lite för vek till stora gäddflugor.

Kommentera

Jag hade inte tänkt att ha spöet som gäddflugspö men det hade varit skoj att kunna dra borre med det. Det kunde jag med det spöet jag testade för några somrar sen, och det var ju verkligen kul.

Har ni någon newbielänk där flugfiske beskrivs från grunden ur utrustningssynpunkt?

Jag vill alltså få lite koll på vad spöklass, linklass etc betyder och vad det innebär.

Kommentera

Väldigt snabbt
              klass !-2 väldigt lätt fiske, typ bäcköring
              klass 3-4 lättare öring, röding harr även små borre
              kjlass 5-6 lite större harr, öring, abborre
              klass 7-9 stor öring, gädda, lättare lax.
              klass 10-12 stor lax
              Glöm inte bort att det är storleken på flugorna som avgör vilken klass på spöt du använder. Det har inget med fiskens storlek att göra. Spöna håller för stor fisk. Det går tex snabbare att trötta en lax på enhands än tvåhands då enhands sätter större press på fisken.
              Senast ändrad av Guideline; 2008-03-27, 00:06.

Kommentera

Kommentera

Lol, var och handlade idag och kom hem med flugprylar för 6,5k, shit vad ska tjejen säga. Då fick jag förvisso vadare och skor också.

Blev ett enhands 9fots linklass 8 spö Guideline och rulle i samma märke,

Försäljaren (tror han var från Guideline) tyckte att jag skulle slå till på ett tvåhandsspö till Mörrumsfisket men att ett enhands också skulle funka, inte blev det bättre när grannen tittade ut när jag provkastade lite på gården och sa "det där ser för tunnt ut för mörrum", trodde jag skulle skita ner mig.

Jag motiverar valet med att jag trots allt kommer använda det mer till kustfiske och att jag antagligen inte kommer häcka i Mörrum så mycket. Men det gnager i mig att jag kanske valt fel.

Jag fick en kraschkurs i flugfiske (har ju som sagt knappt nån erfarenhet) och jag skall ut och testa på egen hand när vinden lagt sig lite. Men när han visade så använde vi klump men när jag fick grejerna verkar det inte sitta nån klumplina på rullen, bara tafs och backning(??? har noll koll på terminologin sorry).

Försäljaren pratade mycket om olika linor,tafsar och grejer och jag kan inte säga att jag fattade hälften men att jag skulle byta tafs till en annan typ när jag kom dit fattade jag, shit låter som en fyraåring detta men jag är verkligen förvirrad. Måste ut och testa nu när hans råd fortfarande sitter i (styv handled, inte snärta etc) men undrar hur jag ska klara mig utan klump.

Vet inte vad jag vill ha för svar egentligen, jag tar ett bad nu, hehe...

Kommentera

En klass 8 är helt ok, passar perfekt till kustfiske. Men som sagt även till gäddda, som oxå kan finnas på kusten. Du har förmodligen en WF-lina på, det är en sk klumplina. Klumpen är då det första 9-11 metrarna, den ska vara utanför spötoppen när du kastar, bra att du fick en kraschkurs, då vet du hur du inte ska göra. .
                    Bara att fråga när du undrar över nåt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    533 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar