Det där är krångligt. Tullen räknar ju ut nåt de kallar för tullvärde vilket är varornas kostnad +leveranskostnaden + moms tror jag. Det är nog inte omöjligt att den skenar iväg till upp mot 50% om man har otur. Tror det är en rejäl dos godtycklighet i det där.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpa spö från staterna.
Collapse
X
-
Det finns faktura, bara att läsa så nån godtycklighet vet jag väl inte om det är. Är det ingen faktura med, så blir det normalt ingen moms. Å andra sidan, ingen faktura ingen ersättning vid förlust. Bara att välja.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Andreas finns ingen som helst godtycklighet i detta bara kolla vad som gäller hur tror du alla importerade varor som finns i butikerna kommer in i landet, precis samma villkor mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Guideline Visa inläggDet finns faktura, bara att läsa så nån godtycklighet vet jag väl inte om det är. Är det ingen faktura med, så blir det normalt ingen moms. Å andra sidan, ingen faktura ingen ersättning vid förlust. Bara att välja.
Tull och moms betalar ni oavsett var ni handlar tro inget annat skillnaden är att affärerna inte sätter ut sina kostnader för inköpen!
Ska tillägga provar ni gör det på småsummor till att börja med för att känna er fram.
Edit igen se till att ni har engelska som är fullt/snabbt begriplig av säljaren återigen detta öppnar dörrar tro mej det värsta de vet är obegripliga mejl ni blir deletade direktSenast ändrad av TAMTAM; 2008-03-14, 21:55.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Guiderline, den tomten som skulle skicka som brev till grabben. Skickade i stället det som paket försäkrat.
Han betalade snubben 1000 kr för varan men när han skulle hämta ut var det pålagt tull med 500 kr.
TamTam, du måste ha handlat i samma stöpta form hela tiden i så fall.
Gå lite utanför ramarna i ditt köpande så finns det fallgropar du inte upptäckt.
Är lika trist med att alltid tro att mottagaren förstår hur det bästa och billigaste sättet att skicka.
Men så är alltid inte fallet.
Handlar inte mer hos Bass Pro och andra företag som inte kan skicka annat i kartonger.
När ett brev med ett jiggar går lika bra.
Och slinker lätt igenom utan tull.
Jenk gjorde så när han skickade mig en massa jiggar från Amerika.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggExakt lär er handla utomlands ingen skillnad alls, bara andra språk bra språk utbildning får ni på köpet!
Det viktiga här är ju att det tillkommer tullavgifter om man handlar med parter utanför EU.Är det blåål eller vralåk?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggGuiderline, den tomten som skulle skicka som brev till grabben. Skickade i stället det som paket försäkrat.
Han betalade snubben 1000 kr för varan men när han skulle hämta ut var det pålagt tull med 500 kr.
TamTam, du måste ha handlat i samma stöpta form hela tiden i så fall.
Gå lite utanför ramarna i ditt köpande så finns det fallgropar du inte upptäckt.
Är lika trist med att alltid tro att mottagaren förstår hur det bästa och billigaste sättet att skicka.
Men så är alltid inte fallet.
Handlar inte mer hos Bass Pro och andra företag som inte kan skicka annat i kartonger.
När ett brev med ett jiggar går lika bra.
Och slinker lätt igenom utan tull.
Jenk gjorde så när han skickade mig en massa jiggar från Amerika.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av andreas9 Visa inläggVad jag menade om godtycklighet var att om det inte finns nån faktura/uppgift om värde, så måste väl tullen uppskatta hur mycket varorna är värda? Visst, elanens erfarenhet beskriver ju att i det fallet fanns ju värdet uppgett men oavsett så får man ju ta uppgifterna för vad de var och antagligen kryddade i olika led.
Det viktiga här är ju att det tillkommer tullavgifter om man handlar med parter utanför EU.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
En uppmaning: skall det tjafsas så gör det nångon annanstans än i Cribba81s tråd, helst i ett annat forum, jag har nämligen inget bättre för mig ikväll än att sitta och titta på den här stackars tråden.
Jag kommer att radera allt OT här ändå.Är det blåål eller vralåk?
Kommentera
-
Nämen, nu är du löjlig TamTam. Har själv köpt från Bass Pro och mailat dom att posta mina jiggar i ett brev. Trodde i min enfald att jänkarn la några jiggpåsar i ett litet vadderat brev.
När man hämtade ut varan var det tull på lillkartongen.
Blev dyrare än om man handlat i Sverige.
Min grabb köper sen många år tillbaks i tiden massor av datatillbehör från utlandet.
Och även andra varor.
Jag har handlat en del jag med så jag ser vad som kan gå fel.
Och det är ju den på motsatta sidan som klumpar till det för en.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
515 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B