Köpa spö från staterna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa spö från staterna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pig-king Visa inlägg
    Dyr frakt!
    Sist jag beställde hade jag mina sju beten hemma på 5 dagar kostade 13$ Blir väl ungefär 70 spänn! Det är nte mycket dyrare än vad det kostar och tar i tid från VISSA butiker här i sverige (Inte från han som lirar i stupidy, skkriver inte ut någon affär) Sen får man kanske skylla sig själv när man handlar på nätet men det tror jag gäller sverige som något annat land att man kan bli lurad på kortet! Nu har det inte hänt mig, och vet heller inte om någon som blivit drabbad! Sen får man ju föra en dialog med butiken man handlar från så man vet vad som gäller! Tro fan att inte till ex Bass pro å cabelas håller på å ändrar på faktura etc bara för någon i sverige vill klara sig undan moms å tull, tror nog de har viktigare kunder i usa än vad vi swedish är!
    Pig-king är arg ikväll, men han har faktiskt en poäng i att frakten från privatpersoner och små företag (de som kör med usps-tariff) är billigare från USA-Europa än inom europa. Satt och gjorde en jämförelse mellan usps och posten och väntar man ett par extra dagar så verkar det faktiskt vara mer än hälften så dyrt att skicka ett paket på 4 pounds (1,8 kilo) från Usa-Sverige jämfört med att skicka ett inom europa med posten.

Jag har beställt från Storbrittanien och de blinkade inte när de tog 20£ för frakten på grejer som låg runt kilot. Sen beror det ju fortfarande på sändarlandets posttariffer, återigen tror att länder som Polen är lite billigare, men det är en gissning.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
      Pig-king är arg ikväll, men han har faktiskt en poäng i att frakten från privatpersoner och små företag (de som kör med usps-tariff) är billigare från USA-Europa än inom europa. Satt och gjorde en jämförelse mellan usps och posten och väntar man ett par extra dagar så verkar det faktiskt vara mer än hälften så dyrt att skicka ett paket på 4 pounds (1,8 kilo) från Usa-Sverige jämfört med att skicka ett inom europa med posten.

Jag har beställt från Storbrittanien och de blinkade inte när de tog 20£ för frakten på grejer som låg runt kilot. Sen beror det ju fortfarande på sändarlandets posttariffer, återigen tror att länder som Polen är lite billigare, men det är en gissning.
      Finns en viktig skillnad att tänka på, företag har anställda som hanterar orders dessa ska packa och någon ska se till att grejorna kommer iväg till "shippern" detta kallas normalt för "handling fee" spelar ingen roll var du handlar EU eller USA alla är avlönade företag sysslar inte med välgörenhet det måste gå ihop helt enkelt annars ingen affär även förpacknings materialet kostar pengar om man bedriver verksamhet.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

TamTam, man kan ha olika uppfattningar om att köpa saker från USA och länder utanför EU.
        Men generellt är det mycket som ska klaffa för att det ska funka till belåtenhet.
        Beställer exempelvis CD från Amazon.
        Och det fungerar utmärkt.
        Men grabben handlar hela tiden med folk från utlandet.
        Och då mest privatpersoner.
        Är alltid nån som lyckas få ett enkelt paket att bli förtullat.
        När det bara ska skickas som ett brev.
        Blir enorma summor som det ska tjafsas om.
        Och är sen svårt att få tillbaks pengar från mottagaren.
        Tycker om man ska löpa fiskegrejer först utforska Sveriges priser.
        Och prova att pruta så gott det går.
        Skrev också som du nog såg att det man vill ha till varje pris vill ha.
        Och inte finns i Sverige eller ett kap även med tull är ett lyft så klart.
        Men att allt inte är så lyckat med USA köp.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Men grabben handlar hela tiden med folk från utlandet.
          Och då mest privatpersoner.
          Är alltid nån som lyckas få ett enkelt paket att bli förtullat.
          När det bara ska skickas som ett brev.
          Blir enorma summor som det ska tjafsas om.
          Och är sen svårt att få tillbaks pengar från mottagaren.
          Du är skyldig att betala tull på det mesta du tar in i landet som kommer utifrån EU. Slipper du så har du tur och det är verkligen inte säljarens fel att det finns regler kring detta. Detta gäller naturligtvis oavsett om det skickas som brev eller paket.

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
            Du är skyldig att betala tull på det mesta du tar in i landet som kommer utifrån EU. Slipper du så har du tur och det är verkligen inte säljarens fel att det finns regler kring detta. Detta gäller naturligtvis oavsett om det skickas som brev eller paket.
            Kollar du upp det hela mer noggrant ser du att tull avgiften är en skitsak i sammanhanget oftast betydligt mindre än postens så kallade "service avgift" för nöjet att beskatta dej mvh

Kommentera

Tamtam, nä där har du fel. En vara som kostade 1000 kr fick en tullavgift på över 500 kr.
              Och det var en tomte som fast grabben sagt att han kunde skicka den som brev utan att skriva värde.
              Skrev värde ändå.
              Brev blir sällsynt nån tull på.
              Jenk, talade om för mig tidigare att skickas nåt som brev går det i regel smärtfritt.
              Men går inte det blir det ju i regel tull så klart.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag har raderat lite OT i tråden.
                Senast ändrad av Könberg; 2008-03-14, 21:01.

Kommentera

Tamtam, nä där har du fel. En vara som kostade 1000 kr fick en tullavgift på över 500 kr.
                  Och det var en tomte som fast grabben sagt att han kunde skicka den som brev utan att skriva värde.
                  Skrev värde ändå.
                  Jenk, talade om för mig tidigare att skickas nåt som brev går det i regel smärtfritt.
                  Gunnar jag har gjort mer än femhundra affärer med USA under åren tro mej ingen överdrift även långt före Internet via brev det du beskriver kan hända beror alldeles på vem du gör affärer med, kollas normalt upp innan leverans. mvh
                  Edit kan säga dej rakt av nåt liknande har ALDRIG hänt mej!
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2008-03-14, 21:16.

Kommentera

Skrev värde ändå.
                    Det där låter väldigt konstigt. Momsen är 25% det vet alla och har för mig att tullavgiften ligger på ca 1,8% (jag är osäker, 3,8% ringer i bakhuvudet, bekräfta gärna).
                    Tullavgif på 500kr låter osnnaolikt. Jag är ganska säker på att du har missuppfattat den biten.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                      Det där låter väldigt konstigt. Momsen är 25% det vet alla och har för mig att tullavgiften ligger på ca 1,8% (jag är osäker, 3,8% ringer i bakhuvudet, bekräfta gärna).
                      Tullavgif på 500kr låter osnnaolikt. Jag är ganska säker på att du har missuppfattat den biten.
                      Normalt runt 5% räknas före momsen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      619 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      189 visningar