LOOP Adventure, bra första set ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LOOP Adventure, bra första set ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• LOOP Adventure, bra första set ?

Har flugfiskat lite förut.. men inte varit så pass intresserad att skaffa mej ett eget flugpaket utan har istället lånat.
    Men nu känner jag att jag vill kunna styra mitt eget och inte behöva anpassa mej.
    Så, frågan till er flugfiskerävar; LOOP Adventure paketet för 1595:- klass 6-7 duger det för havsöringsjakt längs kusten ?
    Eller är det värt att lägga mer pengar, skiljer det mycket på spö & spö ?

www.nonamefishing.blogg.se

Nog duger det, iallafall på Västkusten.
    Folk kommer säkert att gnälla, men jag fiskade själv en del kustöring med ett loop adventurespö för några år sedan.
    Gillade spöt skarpt ända tills det gick av i ett kast,utan uppenbar orsak. Hade dock använt spöt ganska länge och inte varit särskillt rädd om det. Inget dunderspö således men helt dugligt och bättre än många andra budgetgrejjer.

Kommentera

2007 och 2008 års varianter är desvärre lite sämre än tidigare. Spöet upplevs tydligen som kraftlöst och det är svårt att ladda ordentligt enligt de som provat. Möjligt att det är felklassat men man tycker ju att Loop ska vara kapabla att sätta ihop rätt prylar.

Kommentera

jag har själv ett awm men min kompis har ett adventure. och när jag har provat det så funkar det bra. har hittat två minus 1. linan tycker jag är sådär men funkar 2. spöet kan jag tycka är lite långsamt men passar nog perfekt för nybörjare. 1595kr tycker jag var dyrt finns billigare ställen...

Kommentera

Tycker rullen är ok, men spöt, vette fasen. Du bör satsa på ett spö i linklass 7-8 för kusten då det som oftast blåser mer eller mindre vilket gör att lätta linklasser blir svåranvända. Ett lite kraftigare spö, om än kanske lite för kraftigt teoretiskt, fungerar vanligtvis bäst i kustfisket. I älvfisket, t.ex. i Norge så er kanske ett sådant spö lite "over-kill" för havsöringen men inte på kusten i Sverige. Spölängd tycker jag bör vara minst 9,5 fot men 10-10,5 tycker jag är optimalt för att kunna hålla linan fri från backen/strandsonen i bakkastet. Loop-spön är som regel mycket bra spön för nybörjaren och för oss "ringrävar", hehehe
          En klumplina med flytande skutlina är ett "must" i detta fiske. Starta med en intermediate, en transparant "Clear"-klump så har du en optimal startutrustning. Med det här kan du också fiska efter t.ex. Gädda, eller lax också for den delen.

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Tycker att Pool 12 är mer prisvärt än Loop i budgetklassen. Vet inte vilka som säljer Pool 12 men exempelvis Wittlock har combos (alltså set). Ring dem och snacka lite så får du bra hjälp

[FONT="Courier New"]

"24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda . . . tillfällighet?"
            -Stephen Wright
            [/FONT]

Kommentera

Guideline Explorer funkar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              552 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              176 visningar