Flugval till älvstigande lax och havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugval till älvstigande lax och havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugval till älvstigande lax och havsöring

Hej alla flugfiskebröder jag skulle behöva lite hjälp.
    1. vad ska man ha för färg på flugan på våren i klart vatten och i mörkt vatten
    2. Samma som ettan fast på hösten

SVART! Tror att det funkar i alla vatten vid alla årstider!

Kommentera

Ursprungligen postat av FISKE_HANNES Visa inlägg

Tyvärr är det svårt för att inte säga omöjligt att säga vad som funkar eller inte. Bara att testa och pröva sig fram.
      Men som Kingofthebesa säger så finns det en gammal regel. Alla färger på laxflugor går bra så länge de är svarta.

Annars är det så att man villha flugor som går i samma färger som vattnet. På våren är det annars skrikiga färger, specielt om det är kallt i vattnet.

Mvh Sasse
      Jakten på dundergurkan

Kommentera

Vårfiske innebär ofta större flugor ,mer vatten kallare vatten,ofta färgglada flugor mkt tuber av olika slag,tips på bra vårfluga är GP den funkar under hela säsongen men då med olika storlekar!Samma med den "vanlige" den fungerar bra i de flesta älvar/åar!

skitfiske

Kommentera

Testa med lila kropp

Kommentera

sunray shadow ,,

Kommentera

Ursprungligen postat av FISKE_HANNES Visa inlägg
              1)
              alla färger
              2)
              alla färger

Dina frågor är inte möjliga att besvara, då var situation, vattenfärg, älv, vädertyp, tid på dygnet, stigningsmängd etc avgör ditt flugval.

Viktigare är troligtvis flug-storleken mer än själva färgen. Jag får dem flesta vår-laxarna på stora flugor, på mellan 8-18 cm i längd, och på alt från svart till vitt/gult/brunt/rött.

På sommaren använder jag lite mer olika typer av flugor, allt från tuber som tidigare nämnts (fast mindre: 4-8 cm i länd) och dubbel eller enkelkrokade flugor av typen Shrimp Fly eller Spey eller en klassisk laxfluga (Black Doctor)

Sen på hösten avgörs ju fisket på bl.a. om det finns både nykommen och gammal lax i älven. För gammal lax är det vanligt att få dem på mörka, färgglada flugor, men också små svarta öringflugor kan trigga den typen av lax.

Dem nystigna om hösten är det värre med. Här passar det bättre med relativt små flugor, små tuber eller dubbelkrokade flugor, gärna i silver, guld med inslag av svart hår, blått eller brunt inklusive rött som hackle.

Edit:För HAVSÖRING gäller helt andra kritterier, absolut inte kompatibelt med lax, det måste du först lära dig förstå. Svårt? jo jag förstår det men många har fallit i den gropen då dem båda arterna ser så lika ut).

mvh
              Senast ändrad av Flodström; 2008-02-07, 19:00.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              552 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              176 visningar