Om två år får det nog bli Thailand igen , kostar ju en del när hela familjen ska åka ner...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugfiske/saltvatten.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggMakrill på fluga är en höjdare men nog fel årstid
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggMakrill på fluga är en höjdare men nog fel årstid
Tidpunkten kan vara dålig men det finns faktiskt Makrill i fjord/kustområdena numera, s.k. övervintrad Makrill. Men riktat fiske efter den arten i slutet av mars, nä-e, ingen möjlighet tror jag.
Annars är en så lätt rulle som du visat till lite vågat då en "sprek" torsk kan sätta fart, dessutom så har kusttorskens strategi varit att gå ner i tång och tare-skogen. Ett helsikes jobb att få lös firrarna, kan jag lova. Du kan lägga på tunn flätlina (typ 35-40lbs) som backing på den rullen du använder för det här fisket. Då ryms någon hundra meter ca, men fiska inte med någon starkare tafs då.
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Tänkte köra 30lbs dracron backing på rullarna , borde kunna få på ca: 70-80
meter , men det är ju bara och spola på fluglinan först och sedan fylla med backing.
Och sedan spola upp på den andra rullen..
Hur är det med ex Guideline trikast linan funkar den i salt vatten?
Köpte den tillsammans med ett Guideline LPX från Wittlock helt nyligen.
Kommentera
-
Tillbaka ifrån Guinea-Bissau så kan jag konstatera att Scientific Anglers lina "Shark skin" är ganska lättfiskad med, det är en flytlina och enda nackdelen är
att det gjorde ont att dra den emellan fingrarna på kasthanden utan handske då den är sträv som sandpapper, lägg till saltet i vattnet som svider, så jag använde min
fishhandling handske på kasthanden.
Fick ingen fisk på flugspöt, men det är mer min förmåga än linan som felar.Senast ändrad av Alessandro; 2008-04-08, 20:45.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Tricastlinan från GL tål inte salt. GL trodde jag fiskat saltvatten då linan krackelerade efter en säsong. Så inte saltvatten med tricast.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
533 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B