Fluglina till tvåhandsspö?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina till tvåhandsspö??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglina till tvåhandsspö??

Hej alla fiskeglada!
    Jag har tänkt pröva tvåhandsflugfiske nästa år när öringsfisket drar igång.
    Spö och rulle har jag nästan klart för mig vad jag ska ha. Har tänkt 12.3 fot klass 9-10. Har någon nån synpunkt på längden på flugspö får ni gärna skriva om det, tanken är att det blir lättare för mig som nybörjare och lättare att handskas med efter flera timmar vid kusten. Min fråga gäller annars val av lina. Varför går det inte bra med en enkel klass tio lina, det blir ju hur mycket som helst man behöver köpa annars.
    Tack för svar

Ursprungligen postat av ERTO0001 Visa inlägg
    Hej alla fiskeglada!
    Jag har tänkt pröva tvåhandsflugfiske nästa år när öringsfisket drar igång.
    Spö och rulle har jag nästan klart för mig vad jag ska ha. Har tänkt 12.3 fot klass 9-10. Har någon nån synpunkt på längden på flugspö får ni gärna skriva om det, tanken är att det blir lättare för mig som nybörjare och lättare att handskas med efter flera timmar vid kusten. Min fråga gäller annars val av lina. Varför går det inte bra med en enkel klass tio lina, det blir ju hur mycket som helst man behöver köpa annars.
    Tack för svar
    Eh...är det kustfiske du snackar om, eller älvfiske med tvåhands?
    Vanligast är att använda enhands till kustfisket, 10 -11 fotare som också kan användas till gäddflugfiske (och lätt laxfiske).

Tvåhands blir rätt bökigt att hålla på med efter kustöringen. Dyrare grejer också. Köp dig ett 10 fots i linklass 7-8 för kustöringfisket och senare ett 14 fotare tvåhands till älvfiske (om du kommer att bedriva den typen av flugfiske senare) så kommer du inte skevt ut från starten av.

Till en 10 fots enhands skaffar du ett par "klumpar", d.v.s. färdiga fluglineklumpar som är mellan 8,5 till 10 meter i längd. Till denna typ av klump kopplar du sen samman till en bra skjutlina, en ganska tunn, flytande sak som också kallas för "running line". Både klumpen och skjutlinan har en ögla/loop i ändena för att man lätt skall kunna byta till andra typer av klumplina efter behov.
    I början skaffar du dig en klumplina som är intermediate, d.v.s. den varken flyter eller sjunker (kan sjunka mycket, mycket långsamt). Denna typ av lina används till 80-90% i kustfisket efter öring.
    Börja med att studera Loops linsystem och flugspön (som jag också kan rekommendera starkt)

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för svar, det verkar inte helt lätt att orientera sig bland klumpar och running linesen. Det får väl lösa sig på något sätt.
      Ska man först ha en backing, sen en running line, sen en klump och på det tafs?

Ha det

Kommentera

Ursprungligen postat av ERTO0001 Visa inlägg
        Tack för svar, det verkar inte helt lätt att orientera sig bland klumpar och running linesen. Det får väl lösa sig på något sätt.
        Ska man först ha en backing, sen en running line, sen en klump och på det tafs?

Ha det
        helt riktigt det du skrev här. Självklart så är det inte enkelt för novisen att orientera sig i "jungeln" bland liner etc...

Börja med spöt. Köp ett bra spö som har relativ snabb aktion. Sen ber du om råd från någon kunnig flugfiskare, eller försäljare/butik. Du vet allra redan hur det hela skall sättas samman, du har ju beskrivit det för mig här ovan.

Anledningen till att skaffa spöt först är att du kommer att välja linor i förhållande till det spöt og det är inte helt säkert att alla linor passar, även om dessa har den samma klassningen (t.ex. klump #8, kan vara allt mellan 7 m och 13,5 m och klassvariation mellan 7,5-8,5).

Om du skaffar dig ett Loop-spö så får du garranterat bra vägledning i jungeln av representanten för Loop.

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        563 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        179 visningar