flyt/sjunk regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flyt/sjunk regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flyt/sjunk regnbåge

jag undrar vad som är bäst på regnbåge på hösten, flyt eller sjunk?

det beror på hur högt vattnet är om det är strömmande och sen högt vatten så skall man ha sjunk men i vanlig sjö/damm så tror jag att flyt skulle funka bäst:P sen en geting eller myra på hehe

Kommentera

Ursprungligen postat av les paul Visa inlägg
      jag undrar vad som är bäst på regnbåge på hösten, flyt eller sjunk?
      Du börjar med flyt för det är trevligast, men funkar inte det så:
      Valet av lina avgörs av många faktorer, (bl.a. av det som "jerry90" pekar på): Har regnbågen nyss blivit utplanterad ser den i ytan efter pellets/foder. Har den gått länge i sjön och aklimatiserat sig så kanske den letar efter mat på bottnen (husmask, corixa baggar, en och annan nattsländelarv/husmask eller kanske rentav fiskyngel eller spigg om det fins i samma vatten). Men gammal fisk kan också ta flytande insekter.

Spana ut över vattnet, ser du inga vak på en lång stund, eller under tiden du fiskar aktivt så byt till sjunk och fiska med någon imitation av det jag räknat upp sist inklusive montananymfen, den är bra.

mvh
      Senast ändrad av Flodström; 2007-10-01, 00:13.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

tack för tipsen, ni har inga bilder på dessa flugor så att jag ser hur de ser ut?

Kommentera

Flyt helt klart. Skulle du sen behöva komma ner så kör med polytafs.

Kommentera

håller inte med alls där, flyt eller sjunk, nejdu, en sinktip är så klockrent på hösten. Kan fiska både ytligt och djupt, beroende på hur länge du väntar efter utkast. Jag har i stort sett alltid med mig flytande, sinktip och ultra fast sink. Flyt klarar man sig grymt bra på i de flesta sjöar, men beroende på väder, utsättning, folkmängd, siktdjup och alla andra faktorer kan alla vara skitbra. Sen jag började med tricast sinktip med clear tip är det mest den jag kör. Klarar vilken höststorm som helst tillsammans med ett bra spö och är alltid härlig. Jag har fiskat sjukt mycket regnbåge under måånga år i skåne iaf så jag har udnerlag för mitt påstående. Men i fiske finns det inte "less is more" så aldrig fel att kunna täcka alla situationer.

Sen det med flyt och geting, jo klart det kan fungera, men vill du ha bra chans på fisk, och kanske få mycket fisk, så hade aldrig i hela mitt liv nu varit att hoppas på en geting. Då finns det betydligt effektivare metoder. Dom som tar getingarna går ofta att ta på andra sätt också för dom är redan igång och äter, samt det är inte hundratals getingar som trillar ner nu. Första frosten har redan varit.

Kommentera

såg inte att tråden var så gammal heller, så då var det kanske mer läge för en geting, dock fortfarande inte det effektivaste sättet

Kommentera

vår, sommar och sensommar kör jag med flyt, Imitationer av insekter. Vallet blir då nymfer,pupper och torrfluger. Vinter fiske blir det sjunk lina med streamers och booby flugor.
                Senast ändrad av Robert Jaglén; 2007-11-05, 21:10.
                Mvh//Robert

Kommentera

vad är det effektivaste då?

Kommentera

Flytlina med sinktip och MASKEN gärna röd eller orange finns inget som slår masken flugan på hösten och den ska fiskas fort

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar