fluglina hållbarhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fluglina hållbarhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fluglina hållbarhet?

hur länge håller en flytlina av medelkvalitet? jag har en liggande på en rulle i källaren och linan är runt 10 år gammal och har inte använts på nästan lika länge kommer den att funka ändå?
    Och hur är det med tunna linan längst ut, jag har sådan paketerad och oanvänd men finns det bäst före datum på den?

Kolla så att coatingen inte torkat och så... men är linan 10 år kanske man bör investera i en ny, har hänt en del på 10 år inom linvärlden
    http://drmussla.mine.nu

Kommentera

bara att köpa nytt

Kommentera

jag hade köpt ny. Coatingen är oftast sprucken och torr på gamla linor. Och då skjuter dom inget vidare, samt rasslar i ringarna.

Kommentera

Det funkar nog. Om det inte fiskats mycket med den och den förvarats bra så ska den hålla. Men enklast är att bara titta på linan om den spruckit eller ej. Ser du inget så är det bara att kasta!

Om du med tunnare lina längst ut menar den som är närmast rullnavet så är det backingen och den behöver du troligen inte byta - men även här gäller att om du är osäker: dra ut och kolla!

Om du med tunnare lina längst ut menar den nylonlilna som verkligen är längst ut så är det tafsen. Det brukar finnas bäst-före-datum, de ska visst bli något mindre töjbara med åren, men även här gäller att titta och inspektera och provdra.

Mitt råd: du kan förmodligen använda allt. Testa!
          Smaken är som baken...

Kommentera

jag hade aldrig använt tafsmaterial som legat i 10 år. Inte heller linan troligtvis. Inte helt omöjligt att själva fluglinan är svag den med. Beror ju lite grann vilken typ av lina det är osv. Jag har själv dragit av runningline som inte varit gammal, så fluglina går också att dra av.

Kommentera

Smaken är som baken.

Jag använder tafsmaterial som är MINST 12 år - funkar perfekt för mig fortfarande.

Och förra fluglinan hade jag i minst 10 år - sista åren var den rejält sprucken och coatingen var borta på flera ställen pga mycket fiske men nog gick den bra att fiska med länge!

Har aldrig haft nån fluglina, runningline eller backing som gått av.

Min erfarenhet är att det som går av först är antingen knuten till flugan eller tafsen några cm ovanför flugan.
              Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod Visa inlägg
                Smaken är som baken.

Jag använder tafsmaterial som är MINST 12 år - funkar perfekt för mig fortfarande.

Och förra fluglinan hade jag i minst 10 år - sista åren var den rejält sprucken och coatingen var borta på flera ställen pga mycket fiske men nog gick den bra att fiska med länge!

Har aldrig haft nån fluglina, runningline eller backing som gått av.

Min erfarenhet är att det som går av först är antingen knuten till flugan eller tafsen några cm ovanför flugan.
                Som sagt, bero på linklassning, den jag drog av var 2handslina med klump+runningline nånstans aftm 9-11 kommer inte ihåg exakt. Drog av den när jag dragit en fluga i bron i emsfors (emån) trodde tafsen skulle gå av, men runninglinen gav sig före tafsen.

Självklart funkar det att kasta med en gammal fluglina. Det funkar även att kasta med gamla silkeslinor. men det är ju långt ifrån optimalt. Det går att fiska med en Utö från 30talet med rostiga krokar, och man kan säkert få upp fisk med den, men det är inte optimalt.

Kommentera

Nu var ju inte frågan om det är optimalt utan om det funkar med 10 år gamla grejjer.
                  Och funkar gör det med största sannolikhet.

Det är väl bara handlarna som menar att man måste ha det senaste jämt.

Han bör definitivt testa först innan han springer till butiken och köper nytt.
                  Det skulle jag ha gjort i alla fall.

Smaken är som baken.
                  Smaken är som baken...

Kommentera

Fluglinor har en flätad stomme så den kan du sällan eller aldrig dra av, om den inte har ruttnat eller på något annat sätt blivet försämrad med åren. Har själv fiskat med en lina som var över 20 år gammal, men den bliv full av sprickor efter en liten tid på grund av att mjukmedlet i plasten på yttermanteln hade dunstat.
                    Jag kan mycket väl tänka mig att en runningline inte består av någon flätad grundstomme utan bara är uppbyggd på en nylonlina för att vara så glatt och tunn som möjligt, därför kan man dra av den på grund av ålderns inverkan.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    632 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    191 visningar