Klasser för harr, abborre, småöring och gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klasser för harr, abborre, småöring och gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klasser för harr, abborre, småöring och gädda

Jag är ny med det här om flugfiske.
    Jag hade tänkt att köpa ett set 5-6 eller 5 eller 6. Men dom klasserna är ju mest till för aborre och harr och småöring. men kan man fiske lite gädda med dom eller måste man ha något annat.
    Ge förslag på något. Jag skulle vilja kunna fiska harr,aborre,småöring och gädda.

Länka gärna till hemsida

#5-6 är ganska allround enhandsfiske efter harr, röding, öring, abborre mm. Givetvis kan man fiska gädda och annan större fisk med samma grejer, beror mycket på flugstorlek och t ex vind mm. Det är inte roligt att försöka baxa ut en stor gäddfluga med #5-grejer. Det är heller inte roligt att drilla en 5-hektos harr på ett gäddspö i #8.

Spöklass beror även på hur du vill behandla fisken. Om du drillar en 5-kilosöring i 30 minuter i sommarvarmt vatten på grejer i #5-6 så tar du mer eller mindre ihjäl den, även om du tänkt återutsätta den.
    [FONT="Courier New"]

"24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda . . . tillfällighet?"
    -Stephen Wright
    [/FONT]

Kommentera

Gå på en klass 7-8 skulle jag säga finns möjlighet att kasta en DT7 samtidigt som du kan ha en WF8 till gäddfisket för att dänga tunga stora bängliga flugor. Kan vara ett alternativ, skulle jag gå på ett allround skulle det nog bli en 6-7a eller en 7-8a. Jag har dock ett spö till varje ändåmål, är ett senare steg när du fått lite mer kött på benen och ser om du verkligen tycker om det. Jag har själv ett 9.3" #6 Loop Yellowline med en #7 Guideline tricast lina som är helt kanon till både harr öring och även gädda så länge man håller ner på materialet till flugorna och fiskar med lätta krokar. Har även ett mer renodlat gäddspö ett relativt snabbt Scierra XDA 9.6" #8 med en aggressiv klump för att kasta riktigt stora flugor.

Finns fina beggade Loop blackline till bra priser som inte kostar multum. Mer än ok förstaspö som man har en hel del på sig att växa som flugfiskare med. Tricast är en lina jag trivs med som både kan presentera och dänga långa överhandskast när det behövs. Rulle skulle jag kunna rekommendera Loop CLW eller motsvarande, då har du ett set som du kommer att vara nöjd med ett bra tag. Kommer att kosta runt 1500-2000kr lite drygt, kolla in på edgeforum.com och kolla säljestrådarna på forumet. Det finns en hel del fina spön, rullar mm till bra priser.
      Senast ändrad av Henk; 2007-08-11, 23:57.
      Fish On!

Kommentera

Med ett klass 6-7 får du ett bra spö som du framförallt kan fiska öring o dyl med, men även gädda om det skulle behövas.

Eller har du redan köpt?
        Smaken är som baken...

Kommentera

Nej...men jag ska...men det blir nog mest harr och småöring..

Kommentera

Ursprungligen postat av J4nsson Visa inlägg
            I så fall, 3/4 eller 4/5,
            skitfiske
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av J4nsson Visa inlägg
              Då tycker i varje fall jag att du skall satsa på ett spö för det fisket i första hand, ett bra Harr/öring/röding/abbis-spö i linklass 4/5 eller 5/6. linklass 5/6 är mest all round medans klass 4/5 är för den som har bra kastteknik då det är mer vindkänsligt. Du bör välja mindt 9 fot tycker jag så blir det lättare att hålla höjden i bakkastet

Sen, när du får lust att fiska Gädda så skaffar du ett gammalt begagnat (=billigt) enhands i linklass 7/8 och ca 9,5-10 fot før då kan du lätt fiska med sjunklina på Gäddan om du måste ner en bit

lycka till
              mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              632 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              191 visningar