Just tagit upp flugfiske igen efter många år. Och söker nu bra vadarbyxor tipsa gärna med länkar gör inte ont om dom är billiga kommer användas ett par veckor om året skulle jag tro.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Söker tips på bra vadare
Collapse
X
-
Kolla gärna på de kombos som finns ofta prisvärt - gissar att du behöver kängor. Är det sommartid el " vintertid " du skall använda dem. Se till o prova så att det känns rätt.
vet inte var du håller till i landet men har du vägarna förbi halmstad så sladda in på Wittlocks och testa . De har många märken i butiken alltifrån de dyraste till budgetvarianter.
Jag har de senaste åren (10) hållt mig till guideline Alta och Patagonias varianter , premiumsegment men så fiskar jag många pass på året.
viktigast att du blir nöjd med ditt val, passform o prisbild.
Kom gärna med feedback.
Peter b
Kommentera
-
Hej, funderar på att beställa ett par andasvadare medium eller möjligen large den senare pga för mången öl och whisky under åren och att large anger 42/43 i storlek på neoprenesockan, jag behöver 43:or. (Medium anger fotstorlek 40/41!)
Min konkreta fråga är om en socka, neoprenfot i t ex 43 vanligen är så pass rymlig att även en grövre raggsocka får plats eller ryms bara ett par tunnare strumpor i neoprenesockan i den skostorlek ni har?
Kommentera
-
Man har hört talas om portvinstå men att du fått whiskyfot "anteman" va helt nytt för mig. Du får ta den.
Neoprensockan klarar alldeles säkert det , det hänger snarare på kängan hur stor den är. Trånga kängor då fryser man även med en tjock strumpa.
Vissa märken har ytterligare dimension förutom det vanliga s-xl , det kan va wide, short, long m.m.
Jag kör rejäl oversize på vadare och framförallt på kängor. Normal skostorlek 42 men vadarskor 46 , plats för dubbla sockar och luft för neoprenfoten. Fiskar många o långa pass när vattnet är kallt. Jag tappar lite komfort vid förflyttning men vinner på det när jag står utvadad en längre tid.
Oavsett var du skall handla så kan du alltid alltid idéer med Niklas på Wittlocks , han är kunnig.
Peter b
- Gillar 1
Kommentera
-
Whiskykagge och 43:a kan kräva L men i övrigt sitter nog en M M/L bättre... Men tack då fattar jag att ffa snål känga snarare än neoprensockan kan vara "trång sektor" som man säger i vissa branscher.
Gissar att dina vadare har en neoprensocka i storlek säg, 44-45 och så en generös 46:a sko till det...?
Kommentera
-
Så är det . I och med att jag har så mckt space så fryser jag sällan , kan alltid joxa på tårna och hålla igång dem.
På tal om spö, polarn sålde sitt W10 blev aldrig kompis me det och köpte ett Shogun 10 fot upp till 25 han är svinnöjd . Han kör i stort sett bara plåtbit.
Bara ngt avis på dig att du kan jag öring nu. Kan bli lite bottenmete efter plattfisk.
Take care- P
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
504 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B