Flytlina, tafs, tippet till nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytlina, tafs, tippet till nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytlina, tafs, tippet till nybörjare

Hej detta underbara forum!
    Jag har ett Vision Abborre-spö med sjunklina i klass 6.
    Men jag är lite sugen på att köpe en extra spole till rullen och klä den med flytlina så jag kan prova på den typen av fiske efter regnbåge.
    Vad ska jag ha för lina, tafs och tippet? Jag har ingen aning och har ingen i min närhet att fråga som sysslar med denna typ av fiske.

Tack på förhand

Få flugfiskare på FS. Du ska nog välja en klass 6 flytlina, finns en uppsjö men hör med en flugfiskekunnig där du köpte? Och googla ditt tänkta fiske! Krävs en massa skrivande för att helt besvara din frågor.

Klassning kan vara lite lurig och spetsen på en fluglina är ofta taperad olika givet om man vill ha en delikat presentation i stilla väder eller en linspets som rullar ut ordentligt i motvind/tyngre fluga så premisser bör vara rimligt klara.
    Senast ändrad av anteman; 2022-04-14, 19:01.

Kommentera

Jag är absolut helt nybörjare men
      Ska du inte köpa ett billigt nybörjarset?
      lina 700kr, rulle vet jag ej, tafs 70kr

tänker då har du två set, jag köpte idag vision Fisu 9" och klass 5 , fick nog ner priset från 2300kr till 1800,, men köpte 2st....

Kommentera

Abe...vet inte hur ditt inlägg är tänkt att hjälpa TS i den direkta frågan men du menar nog, mellan osynliga rader och oredovisade tankar, - "glöm lina" köp ett nytt kit men billigare än det du själv köpte häromdan eftersom... det blev fel. Spö nämnde du inte i brådskan, hur blir det två set?

Kommentera

Skulle satsa på en allround flytlina. Typ 10-11 m klump och 14-15 g klumpvikt. Min favorit är guideline 4cast men finns många fler. Sen en 9 fots tapperad tafs i 0.23 spets. Då kan du köra en meter tafsspets i 0.15-0.20 beroende på om du kör streamer, nymfer eller torrt. Skit fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Skulle satsa på en allround flytlina. Typ 10-11 m klump och 14-15 g klumpvikt. Min favorit är guideline 4cast men finns många fler. Sen en 9 fots tapperad tafs i 0.23 spets. Då kan du köra en meter tafsspets i 0.15-0.20 beroende på om du kör streamer, nymfer eller torrt. Skit fiske.
            Shit va bra, en livs levande flugfiskare på FS!

Kommentera

Ja nu när det är flera flugfiskefrågor samtidigt saknar man Jock Scotts kunnande, tålamod och enkla pedagogik.

Sjunklina och flytande fluga kan vara äckligt effektivt på regnbåge så för att testa behöver du inte köpa ny lina. Men du blir ju väldigt begränsad.

När jag skaffade flugspön var de märkta 5/6 el 6/7. Då visste man att man skulle ha en DT lina med den lägre klassen eller en WF med den högre. Hur klassningen fungerar nu när spöna bara har en klass vet jag inte. Har ett gäddspö klass 8 men där har jag kapat ner en klass 10 klump med shooting head speciellt för mitt spö.

Så det bästa är nog att gå på Niklars svar.

Brukade köpa billiga taperade 9 ft tafsar. Till flytlinan brukade det bli med spets 0.18. När man knutit om några gånger klippte jag av den där man såg att den började bli tjockare och skarvade på ca 1 m 0.18 igen. Så gjorde man några gånger tills man bytte till en ny.

Kommentera

Fiskarn0383 inte krångligare idag, man har bara tagit bort den lägre siffran på spöna. En klassssisk 5/6 kallas idag 6. Dessutom är många tillverkare väldigt bra på skriva ut klumpvikt =kastvikt på linan och några tillverkare skriver även ut kastvikterna på spöet.

PS. Bättre att köpa en eller två tjocklekar grövre på den taperade tafsen och knuta på en skarvbit direkt. Då blir det en egen tappering till spetsen. Men håller med. 0.18 är allround på slitbiten.

Kommentera

Jag är också nybörjare på flugfiske och fick precis min livs första regnbåge igår på flugspö. Har ett guideline exp spö klass 6 med flytlina och favo rulle. Jag behöver också fler tafsar men fattar inte riktigt, allt verkar så mycket krångligare i flugvärlden. Finns ju poly leaders, flätade tafsar, furlead, och allt möjligt konstigt.

Är dessa bra tafsar? (länk nedan)
                  Ska man även köpa en liten rulle lina till och skarva på en meter i mindre dimenson? varför?
                  Kan man köpa "tafsring" och knyta på i spetsen på tafsen och sen knyta på en meter i mindre mm i ringen som man sen knyter flugan på? har jag fattat rätt då?
                  Någon som kör med snappers? för att byta fluga istället för att knyta om hela tiden?

Jag kommer bara fiska regnbåge i p&t vatten

Kommentera

Egentligen kan man köra med 3 meter heldragen nylon, men då är det lätt att flugan hamnar 3 meter bakom fluglinan. För att sträcka tafsen bättre brukar man köra tapperade köpetafsar, tjockast i ena ändan och avsmalnade. Då en sån tafs kostar ett par kronor så brukar man köra en meter slittafs. Annars skulle köepetafsen bli för grov på ett eller 2 fiskepass.

Furlead är typ samma som vanlig taperad. Aldrig använd. Polly leader är oftast sjunktafsar, men bättre med en riktig sjunklina. Dock klarar man sig allt som oftast bra med vanlig nylontafs och en lätt förtyngd fluga.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                    3 svar
                    231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar