Nybörjarfrågor flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej
    Vill bara säga Tack, ni är grymt bra.
    men med mitt set så kan ni läsa i min tråd vad jag tyckte, så inte jättekul att investera massa pengar längre.
    det var dock jättekul att ge som present, min kvinna blev överlycklig och det var skitkul på gräsmattan, tyckte vi båda.
    men där försvann glädjen i flugfisket.

Jag tror INTE sportfiske.se bryr sig ett skit om mina problem , men jag ska ge dem och förhoppningsvis flugfisket en eller två chanser till.
    Jag har bokat altsern, (strömfiske) efter påsk, och ska till alegöl, mm

EDIT: URSÄKTA att jag hade ett surt tänkande, ni är fantastiska
    Senast ändrad av abe; 2022-04-12, 18:23.

Kommentera

Jag tänker skicka tillbaks vision keeper och köpa riktiga grejer, så några frågor om klasser längder mm.
      Jag fiskar nu eller tänker fiska i små åar, ni säger nog bäckar och på några dammar, fisk max 3kg,, hoppas givetvis på mer.
      Ska jag istället köpa ett snabbt 7 fot 8 fot spö, detta för att smidigare kunna undvika alla buska bakom mig?
      Kan man gå ner till klass 4 eller bör jag ha klass 5-6?
      abborre på 2kg kräver en del men säg 1kg abborre, 2kg öring, 4kg regnbåge så har jag nog maxat för detta fiske.

Vad är en rimlig budget per set, 3000kr, 5000kr,10000kr?
      kräver absolut ett spöfodral med rullficka, detta för vandring och fiske!

Kommentera

Flugspöets klass har mer att göra med storleken på flugan (tyngd/vindmotstånd). Tycker du ska hålla dig till klass 6 eller eventuellt klass 5. Du kan dra en båge på 4 kg utan problem med en klass 3 spö bara tafsen är grov men det är inte roligt att kasta en streamer med guldskalle på ett så lätt spö, dessutom blir det väldigt vindkänsligt.

9 fot är väldigt allround. Blir bara svårare att kasta med kortare spö. Lär dig rollkasta/underhandskasta istället vilket är lättare med ett litet längre spö dessutom.

ps. Tror inte det är något större fel på vision keeper spöet. Alla spön idag är bra, är i första hand träning som behövs. Men det är ju alltid roligt med dyrare grejer men att lära sig kasta med premium spön kan dessutom vara svårare för de ofta är snabbare och timingen måste vara bättre.

Kommentera

Köper du dyra grejer så lär du inte få tub med plats för rulle. Brukar bara va i dom billigare kitten det är sådan tuber.

Men brukar gå o köpa lösa sånna tuber med plats för rullen från olika tillverkare.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
            Köper du dyra grejer så lär du inte få tub med plats för rulle. Brukar bara va i dom billigare kitten det är sådan tuber.

Men brukar gå o köpa lösa sånna tuber med plats för rullen från olika tillverkare.
            Japp, det har jag nog sett.
            mina önskemål var enbart att kunna fiske med grejorna, därav retur.
            och då är väl frågan vilket helt set som kan funka?

Kommentera

Det spelar absolut ingen roll vad en nybörjare på flugfiske börjar fiska med. Prislappen är inte relevant.

Det är ingen mening med att börja övningssköra med en Ferrari när man ska ta körkort.

Jag tror nog att alla som flugfiskat med framgång håller med mig när jag rekommenderar nybörjare att gå en flugfiskekurs med en duktig instruktör.

När jag övar hemma på gräsmattan brukar jag knyta på en fluga som jag klippt bort själva kroken på.

Vindknutar på tafsen kommer som ett brev på posten när man får en så kallad tailing loop... vi borde kalla det för grisknorr eller nånting i den stilen här i Sverige. En vindknut på en tafs som är 0.18 mm är helt förödande och gör att man enkelt kan dra av tafsen för hand.

Tafsar är billiga att köpa och det går åt många om man använder utrustningen flitigt. Tycker man att det är dyrt med tapperade tafsar kan man knyta ihop egna om man har linor i olika dimensioner hemma. När jag får en vindknut på tafsen byter jag helt enkelt bara ut just den delen.

När jag övar hemma brukar jag öva med grövre tafs och lite för stor fluga enbart för att lugna ner tempot i kasten och satsa mer på precision för att nå ett visst område jag vill att flugan hamnar inom.

Med dagens skjutlinor kan vem som helst lära sig att kasta ut hela linan efter en dag med en bra instruktör men att konstant pricka med flugan inom en halv kvadratmeter på 15 - 20 meters avstånd kommer ta flera dagar/veckor att bemästra.

Kommentera

Tackar, då är det helt förståligt varför tafsen var som fnöske.
                Shooting line?
                Kan den vara bra vid fiske i trånga utrymmen?
                Vision Fisu fins i 8 fot,, kan det vara en fördel för mig ( trånga fiskeställe)eller tappar jag mycket mot 9 fot?
                Senast ändrad av abe; 2022-04-14, 09:07.

Kommentera

Fått för mig att shooting line är längdkastsfiske snarare än närstrid med en shooting head (linklump x meter) framför... .men om klumpen aldrig lämnar toppöglan så funkar det nog. Googla gärna eller läs Jock Scott så förkortar du säkert vägen till att bli en flugfiskare.
                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220415-145651_Chrome.jpg Views:	0 Size:	277,9 KB ID:	2599170
                  Senast ändrad av anteman; 2022-04-15, 14:13.

Kommentera

Tack, jag tänkte mest när man ej kan göra vanliga kast utan nått typ underhandskast, eller såg nått namn när man enbart kastade typ sidledes, alltså stoppar ut spöet i ån och försöker få lite fart längs med ån.

men bara att testa igen.

Kommentera

I smala åar med buskar och träd längs ständerna tvingas man vanligen att kliva ut i vattnet. Ett annat alternativ är att leta upp något ställe där man kan ta sig fram och stå på stenar ute i ån, om man absolut vill pröva fiskelyckan just där. Vadarbyxona och vadarstaven blr oftast flugfiskarens alternativ till en båt. Kommer du ut i vattnet så du får fritt utrymme framför och bakom dig är det bara att kasta såsom du vill.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      168 visningar