Tips flugspö modell mindre, strömmande vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips flugspö modell mindre, strömmande vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
    Tack fiskekamrater för alla fina tips! Har bott precis intill detta vatten ett par år utan att ägna det en seriös fisketanke. Men det ska det bli ändring på! Tenkara låter minimalistiskt och trevligt men vet inte om jag orkar lära mig något nytt (hur simpelt det än verkar). Nu lutar det åt ett spö 7-8fot #5 (6 fot låter så väldigt kort), alternativt att helt enkelt testa min spinnutrustning för abborre och köra med små spinnare. Har sett någon youtubevideo på det fiskesättet och det ser onekligen rätt trevligt ut. Fast egentligen skulle man ju ha UL-grejjer då. Blir lätt en himla massa prylar!
    Jag fiskar väldigt mycket Ul/bfs efter öring. Dock så kan du inte göra det i tabergsån. Bara flugfiske tillåtet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      Har fiskat mycket med 6 fots flugspön. Tyckte det var skoj förut men inget jag någonsin kommer göra igen. Tycker de tappar för mycket.
      Tappar vad?

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Tappar vad?
        I kastegenskaper främst. Även att styra en fluga men även drillningsegenskaper. Men visst det går att fiska med ett sådan kort spö men jag ser inga fördelar med det.

Kommentera

Jag har bl.a. ett kort #3 spö för mindre vatten och finliret. Kastar lika bra med det, rollkast m.m., som med mitt #5 9 fot. Men för din del och det typ av vatten du beskriver tror jag ett kortare #4 skulle funka fint. Vision har jag hört gör bra spön till rimligt pris. Mycket spö för pengarna med andra ord.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

I kastegenskaper främst. Även att styra en fluga men även drillningsegenskaper. Men visst det går att fiska med ett sådan kort spö men jag ser inga fördelar med det.
            Då hade du gillat detta spöt.. BABY BROOK COMBO (scierra.com)

Kommentera

Gick och inskaffade ett litet flugspö idag när det såldes ut. Greys streamflex gr80 6,6 #3
              160euro med gratis frakt blev för bra för att låta bli. Tabergsån och några andra liknande åar är tanken. Är det någon som har tips på en bra och passande lina? En bra kortklumps lina är tanken. Är dålig på linor i lätta klasser. Barrio smallstream, Rio Dart är exempel jag vet är populära. Men finns mycket mer

Kommentera

Jag hade lagt pengarna på en dt-lina för det lätta pillfisket med #3.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                548 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                174 visningar