Bättre förr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bättre förr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bättre förr?

Jag var ut och torrtränade lite i blåsten på förmiddagen och tänkte tillbaka på spön och linor vi använde för dryga 30 år sedan. Som jag mindes spöna så var dom styvare och lite längre. Linorna var som gummisnoddar...

Men det gick ändå att kasta 30 meter med #6 även då...

Ändå vill man gärna ha det senaste och gärna ifrån dom dyrare tillverkarna :-)

Eller upplever någon här att man kastar markant bättre med mer precision eller gör längre kast med dyra prylar?

Har flugfiskat i snart 25 år. Tycker inte längden ändrats? 9 fot var standard redan då. Innan grafiten var spöna kortare.

Under min tid har spöna blivit i fler delar, lättare och styvare. Men kastmässigt är det ingen större skillnad. I alla fall inte enligt mig.

Kommentera

Kvalitén på premiumprylarna kanske har blivit bättre?

Jag kan ju konstatera att om man som total nybörjare absolut kan börja med ett flugset i dom lägre prisklasserna från välkända märken och sen vara nöjd med det under lång tid framöver.

Kommentera

Störst skillnad är nog att de billigare spöna blivit riktigt bra. Men absolut har de hänt en del i alla segment.

Kommentera

Vikten på både spön och rullar har ju iof bantats en del genom åren men det är ju ändå inga jättevikter som försvinner.

Köper man ett set med spö, rulle och lina samt lägger en tusenlapp på en halvdagskurs så kastar man tillräckligt bra för att kunna fiska enligt mig. Det är ju inte svårare än att hantera en multirulle.

Jag hoppas fler vill komma igång med flugspö.

Kommentera

Jag har flugfiskat i många år och jag använder samma spön idag som då. Det enda jag bytt ut är linorna, av naturliga skäl då de blir slitna och gamla med tiden. Jag har spön från 7-10 fot klass 3-7. Som Niklar skriver så har ju 9 fot setts som standard under lång tid. Ser ingen anledning att ha det senaste. Är man nöjd med det man har kan man ha sitt spö typ livet ut. Man blir kompis med spöt.

Dyrare spön leder inte automatiskt till att man kastar bättre. Mycket hänger på den som håller i spöt. Som jag sett genom åren så har kvaliteten på "billigare" spön blivit riktigt bra.

Att kunna kasta långt har jag nog aldrig sett någon vits med. Visst det finns tillfällen då det kan behövas. Min egen erfarenhet är att jag sällan behöver kasta längre än ca 15m. Oftast blir det mellan 5-10m. Men det beror ju så klar vad för typ av vatten man fiskar i. Det är ju lite skilnad på om man fiskar i en liten å (vilket jag oftas gör) eller vid kusten. Jag är av den åsikten att ju närmare fisken desto bättre, bättre mothugg och linkontroll.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            552 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            176 visningar