Val av flugspö och rulle till öring och röding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av flugspö och rulle till öring och röding

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av flugspö och rulle till öring och röding

Hej,

jag brukar åka uppåt i landet en vecka om året, tidigare år har jag kört mest med UL-spö och mitt GL RSI #7 som jag annars använder till havsöring. Mitt nuvarande flugspö blir ganska tungt och osmidigt att fiska med i tjärnar och liknande.

Jag tänkte köpa ett lättare spö att ha med på semestern, tänker mig då ett 4-delat spö i klass 5. Borde funka i både tjärn och strömmande vatten, eller?

De seten jag kikat på är dessa:

Scierra Memento - säljs komplett med spö, rulle och lina för 2399:-

Orvis Encounter - kostar 1999:- komplett med spö, rulle och lina.

Vilket av ovanstående kit är att rekommendera? Finns det något annat paket som du rekommenderar? En tanke som slagit mig är att köpa ett separat lite finare spö och en enklare rulle. Hittills har jag aldrig använt rullen till annat än förvaring av linan, trots ett antal landade havsöringar. Jag kan tänka mig att lägga mer pengar än vad seten ovan kostar också, men gärna under 3’ totalt.

Jag är inte någon expert på flugfiske och behöver inga värsting-prylar.

Mycket tacksam för svar!

Vilken tid på året är det?
    Nu var det längesedan jag svingade. Trasig handled är orsaken.
    Men klasser runt 4-5 är mer för prickskytte på fisk som vakar nära land, eller i en mindre å.
    Men ska du stå vid en tjärn och vänta på rödingen skulle jag gått upp nån klass så du får mer kraft att svinga med. Du kommer troligtvis längre och får längre drift tid.
    Lägg tid på att lära dig att kasta "dubbeldrag". Det öppnar upp för mer fiske när det är trögt. Promise!

Flugspön är dock samma regel som med tjejer. Du bör ta na i hand för att känna hur det känns.
    Åk t.ex till en populär flugfiskesjö/tjärn i närheten och testa nåt sving med deras spön.

Kommentera

Kan inte så mycket om flugfiske , de enda jag provat på är fluga efter gädda.

Men vill rekommendera en butik med väldigt kunnig personal och bra bemötande samt väldigt prisvärda prylar.

Gå in på https://www.flugor.se och kolla runt lite , eller ring och prata med dom.

Dom har även en mysig butik i Lyckeby (en liten bit från Karlskrona) Bor du i närheten så åk dit och prata med dom och kläm och känn lite ☺️

Mvh Zagrag

Kommentera

Tror du tänker helt rätt med en niofots femma. Det är liksom allroundspöt för det mesta flugfisket.

Vill du inte lägga mer pengar än nödvändigt finns det även kit runt tusenlappen som jag antar är lika funktionella.

Kommentera

Sjutton vad få flugfiskare det förefaller finnas på FS, de får skärpa sig...

Kommentera

Som tidigare nämnt är 9 fot klass 5 allround spöet nr ett när det kommer till harr, öring samt även regnbåge. Går fiska nymf, torrflugor och mindre streamer. Nu har du dock en 7:a som du kan ha till streamer så om du vill kan du ju gå ner på en 4:a till nymf/torrfluga och låta sjuan vara streamerspö. Själv fiskar jag dock mestadels klass 7 och 5 nuförtiden.

Utan känt på ovanstående spön skulle jag valt orvisspöet då jag har bättre erfarenheter av orvis, annars brukar guideline och vision ha bra och prisvärda set.

Kommentera

Jag hade nog också köpt ett klass 5 eller ett klass 4. Femman är väldigt allround så det funkar utmärkt för ditt fiske.

Orvis gör bra prylar överlag, men jag hittar ingen information om vilken lina som följer med det där setet. Jag hade nog prioriterat större delen av budgeten på flugspö och fluglina. Kanske är det värt att sätta ihop ett eget set? Nedanför hittar du några färdiga set som har bra linor.

Samma spö med bättre rulle och lina har du annars här:

Köper du ett färdigt set från Vision, Guideline, Orvis, Greys och andra erkänt bra märken för flugfiskeprylar så får du ju bra grejer i den prisklassen. Det är stor skillnad nu jämfört med för ca 10-15 år sedan. Just Scierra är jag lite osäker på. Jag har hört lite blandade saker om deras flugspön. Jag hade själv ett Scierra Chrome-spö som jag var jättenöjd med, men har sett en del andra klaga på att kvaliteten kan vara lite ojämn.

Jag såg en hel del butiker rea ut Vision Atom-set förra året och under vintern. Det ser ut att vara slutsålt där jag kikade nu, men kan du få tag på ett sådant för under 1500 kr så kan du ju köpa till en extraspole + sjunklina och ändå få bra grejer. Om du har nära till XXL så kanske du kan kika om din lokala butik rear ut Guideline-spön. Jag köpte ett par utgående LPXE-spön för riktigt bra priser i våras. Ett väldigt prisvärt set är annars detta från Flugor.se:

Kommentera

Hej och tack för alla svar. Nu lite återkoppling och en följdfråga.

Det slutade med att jag köpte ett Loop Q-kit #5. Ett alla tiders trevligt paket som är väldigt lätt att kasta med jämfört med mitt RSI #7. Fungerade ypperligt i strömmande vatten i Härjedalen.

Havsöringsfisket är det fiske jag ägnar mig mest åt, det är närmare till västkusten än norra Sverige för min del. Dessutom är det inte så långt kvar tills det äntligen drar igång.

Jag tänker att jag kan använda Loop-spöt på kusten de dagar det inte blåser så mycket. Därför är jag nu på jakt efter en passande intermediate-lina i #5 till detta spöt. Vad har ni att rekommendera?

Tack på förhand.

Kommentera

Jag gillar själv Barrio linor. GT90 intermediate skulle fungera riktigt bra.
                  Nu har jag inte testat loop Q spöna så jag vet inte riktigt vilka linvikter som passar det spöt. Och sen beror det ju lite på kast kunskapen också. Men antingen #5 eller #6

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  504 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  168 visningar