Danielsson rullar,problem???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Danielsson rullar,problem????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Danielsson rullar,problem????

Hej alla glada fiskare=)

Har tittat lite på danielssons original rullar,och har en fråga till er som har erfarenhet av såna.Jag hade tidigare en loop rulle i grafit,som hade en liknande uppbyggnad.Att spolen ligger på 6 stycken lagrade koner,och när man ska bromsa rullen så skruver man åt trycket på spolen.Men problemet jag fick var att det kom in smuts i lagrerna i konerna,och dom låste sig och slutade rotera med spolen.Då slipades det ner platta yter på konerna,och det resulterade i att när dom slipats ner så fanns ingen kontakt mellan dem och spolen.Vet inte om det kan uppstå samma problem med danielssons rullar??? samtidigt så var det en gammal loop rulle,och dom kanske är bättre inkapslade nuförtiden.hoppas jag lyckades beskriva problemet=) är inte bäst på att förklara,men har ni varit med om det, så vet ni vad jag menar=)

Ha det bäst alla fiskare

har alldrig haft ett enda problem med någon danielssonrulle jag ägt.

Orginalrullarna är riktiga klassiker och slitvargar. Man ska akta sig för att skruva åt övervarvningsbromsen för mycket och under långa tider! SOm sagt det är ingen fiskebroms utan endast en övervarvningsbroms. Lagren är lite känslig aför smuts men ett dopp i älven och rullen är som ny... lagren kan man även byta utan problem och dem kostar inte många kronor.

Roligare rulle att drilla fisk på får man leta efter

KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP!
    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

tjenare=)

det låter bra,jo jag föll rätt hårt för designen på dom=) Det e viktigt med snygga utrustningarhehe

Tack för tipset

MvH

Ronnie

Kommentera

De äldre looprullarna och danielssons rullar är väl samma rulle med olika namn va? med den lilla skillnaden att danielssons rullar är betydligt billigare..
        // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

tjenare tjenare

den loop rullen jag har är en äldre modell i grafit,han ser lite annorlunda ut.men konerna som bär upp spolen är väldigt lika danielssons original rulle.Det var därför jag var lite fundersam,för jag hade stora problem med lagrerna på min loop rulle.När det kom in smuts i lagrerna så slipades det in plana yter i konerna.och då måste man byta koner,och det kändes lite,som att det var mindre igenomtänkt konstruktion.För lagrerna i konerna är inte helkapslade.Men det är ju väldigt snygga rullar,och dom verkar få bra kritik.Så det lutar åt att jag köper mig en danielsson=)

MvH

Ronnie

Kommentera

Tjenare

Såg din bild på 10,62kg gäddan. Den var stadig=) Du hade bild på en karp också,vart fiskar man karp? jag bor ganska högt upp i landet,så jag har aldrig sett en sån i verkligheten.Ha det bäst

Kommentera

Tanken är väl att dom bara ska skruvas åt lite grann, för att motverka övervarvning, inte funka som en broms mot fisken... Men jag tror också att dom rekommenderar att man skruvar loss dom när man inte fiskar, just för att undvika problem med smuts. Om man bara tar hand om rullen klarar den sig nog bra länge.

Själv har jag en Danielsson LW och den är helt underbar. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av johan_83_
                De äldre looprullarna och danielssons rullar är väl samma rulle med olika namn va? med den lilla skillnaden att danielssons rullar är betydligt billigare..
                ja fast några graphit rullar har alldrig danielsson tillverkat även om dem ligger bakom design och ritningar för CLW fast där gjorde asiaterna fel så att den första serien gick sönder.
                G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ett tips när det kommit skit på lagerbanorna:

The Loomis Man:
                  Lagren är lite känslig aför smuts men ett dopp i älven och rullen är som ny... lagren kan man även byta utan problem och dem kostar inte många kronor
                  Det händer då och då att man får lite skit eller grönsaker på lagerbanorna till Loop/Danielssons "Traditional", den med 6 lager/plastbanor precis som The Loomis Man säger, stoppa ner rullen under vattnet och dra ut lina från rullen i ett behärskat "ryck"

Om du menar lagren til plastrullen så är dom kanske billiga men definitivt inte lagren till Traditional (om du inte menar plastringarne utanpå lagren, dom kostar inte så mycket). Att byta 6 kullager kostade minst 600 spänn om jag inte missminner mig

Har fiskat med Loop 3:an sen den kom (har nr 12) och använder den fortfarande i mit laxfiske. Skarp rulle och så lätt.

Hälsningar
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

tjenare=)

Då blir det att handla en danielsson=) tack för att ni svarade på min fråga.

Ha det bäst o sköt om er

MvH

Ronnie

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    632 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    191 visningar