Daiwa Alltmor S... Vilken lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alltmor S... Vilken lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Alltmor S... Vilken lina?

Jag köpte ett begangnat Alltmor S i sommras. (klass 6)
    Har kört med en Ultra 4 på rullen och är inte riktigt nöjd med kombinationen, speciellt vid underhandskast.
    Nu är jag nästan en nybörjare (2 år som kastare) men tycker i allmänhet att jag vill ha en lite mer markant klump på linan...

Min fråga är nu:
    Är det någon som har erfarenhet av någon annan kombination med Alltmoren?
    Vilken lina ska jag satsa på annars?

Tacksam för svar
    Boa

Ursprungligen postat av Boa
    Jag köpte ett begangnat Alltmor S i sommras. (klass 6)
    Har kört med en Ultra 4 på rullen och är inte riktigt nöjd med kombinationen, speciellt vid underhandskast.
    Nu är jag nästan en nybörjare (2 år som kastare) men tycker i allmänhet att jag vill ha en lite mer markant klump på linan...

Min fråga är nu:
    Är det någon som har erfarenhet av någon annan kombination med Alltmoren?
    Vilken lina ska jag satsa på annars?

Tacksam för svar
    Boa
    Tja Boa!
    Du testa en tricast eller en punchlina om du vill ha en lite mera markant klump.
    Alltmor S klass 6 hmmm lite ovanligt va?
    Ja ja du ska ju alltid vara så udda!!
    Skitfiske!
    Senast ändrad av Lärlingen; 2007-01-08, 23:31.
    [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Tja Lärlingen...
      Jodu, Alltmoren är riktigt ovanlig som #6.
      Har sett några laxspön förut men inget enhands...
      En tricast säger du... Ja, kanske det.
      Har du testat den? Och med vilket spö?
      Punchlina... Är det något å ha förutom i termosen då ?

Skit på dig... Skit fiske menar jag ....

Kommentera

Nja du Boa, det är till att vara styv i korken!?
        Om du nu vill veta vad jag provade tricasten med så var det ett Orvis T3 tip flex med öööverlägsen ryggrad!
        Men tricasten rimmar ju inte riktigt med spöt i denna klass..
        Men för ett begagnat gamalt Daiwa spö fungerar nog tricasten, speciellt eftersom du bara har testat på flugfiske i 2 år..

Skit på dej själv... Öh nej oh vad dum jag var! Skitfiske på dej!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen
          Nja du Boa, det är till att vara styv i korken!?
          Om du nu vill veta vad jag provade tricasten med så var det ett Orvis T3 tip flex med öööverlägsen ryggrad!
          Men tricasten rimmar ju inte riktigt med spöt i denna klass..
          Men för ett begagnat gamalt Daiwa spö fungerar nog tricasten, speciellt eftersom du bara har testat på flugfiske i 2 år..

Skit på dej själv... Öh nej oh vad dum jag var! Skitfiske på dej!
          Jaha... Ett Orvis... Ja då kan man ju inte köra med budgetlina...
          Jag antar att du menar att Tricasten är en allroundlina och passar till dom flesta spön och fiskare, oberoende av kvalité.. av bägge nämda.
          Tur att man inte har ett svindyrt spö så att man var tvungen att ha en svindyr lina .

Är det ingen annan (med lite rimligare spöbudget) som har något bra tipps på lina???

-->Lärlingen, hoppas du får mååånga fiskar

Kommentera

Ursprungligen postat av Boa
            Jaha... Ett Orvis... Ja då kan man ju inte köra med budgetlina...
            Jag antar att du menar att Tricasten är en allroundlina och passar till dom flesta spön och fiskare, oberoende av kvalité.. av bägge nämda.
            Tur att man inte har ett svindyrt spö så att man var tvungen att ha en svindyr lina .

Är det ingen annan (med lite rimligare spöbudget) som har något bra tipps på lina???

-->Lärlingen, hoppas du får mååånga fiskar
            Ja ja, budget och budget!
            Det har vi väl alla lärt oss här på FS att "det bästa är inte gott nog"
            TEENY Professional line eller Black Arrow JAG kanske funkar, inte fullt så dyrt du får dom under 600:ingen!
            Black Arrow JAG har fått bra i tester!
            Jaha, är det ingen som kan hjälpa killen, va fan?

Skitfiske!
            Senast ändrad av Lärlingen; 2007-01-09, 20:03.

Kommentera

Hej Boa

Har en kamrat som fiskar med Alltmor. en #6 eller #7, kommer inte i håg exakt, på ca 9,5 till 10,5 fot (havsöringsspö tror jag) Har provkastat det och det var helt okay. Lite mer typisk engels aktion, d.v.s. ganska mycket helaktion och lite långsammare än vad jag föredrar (progresiva aktioner). Inte så lättkastat för en nybörjare tror jag?

Bygg/kapa till en klump själv, det blir billigast. Det har liten betydelse vad du utgår från för lina, kan vara en begagnad och sliten enn till att börja med så du får prova dig fram utan att bli ruinerad. Skjutlinan däremot, bör vara fräsh/ny (max längd ca 20m på rullen + backing).
              Kunde tänka mig att det passar med en klumplina i #6 möjligen#7 om den inte är längre än ca 8-8,5m. #6 kan kanske vara 8,5-9m i längd. Känns 8,5-9m för långt så kapar du ner lite till (ca 10-15cm åt gången). blir linan för lätt då, så måste du använda en linklass högre. När du fått till det och du funnit en lina som passar bra för dig så väg klumpen på en våg (0,1grams skala). Den uppmätta vikten skall du nämligen använda som utgångspunkt till övriga linor du i framtiden bygger till just det spöt så slipper du fela.

Hälsningar Flodsröm
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström
                Har en kamrat som fiskar med Alltmor. en #6 eller #7, kommer inte i håg exakt, på ca 9,5 till 10,5 fot (havsöringsspö tror jag) Har provkastat det och det var helt okay. Lite mer typisk engels aktion, d.v.s. ganska mycket helaktion och lite långsammare än vad jag föredrar (progresiva aktioner). Inte så lättkastat för en nybörjare tror jag?

Bygg/kapa till en klump själv, det blir billigast. Det har liten betydelse vad du utgår från för lina, kan vara en begagnad och sliten enn till att börja med så du får prova dig fram utan att bli ruinerad. Skjutlinan däremot, bör vara fräsh/ny (max längd ca 20m på rullen + backing).
                Kunde tänka mig att det passar med en klumplina i #6 möjligen#7 om den inte är längre än ca 8-8,5m. #6 kan kanske vara 8,5-9m i längd. Känns 8,5-9m för långt så kapar du ner lite till (ca 10-15cm åt gången). blir linan för lätt då, så måste du använda en linklass högre. När du fått till det och du funnit en lina som passar bra för dig så väg klumpen på en våg (0,1grams skala). Den uppmätta vikten skall du nämligen använda som utgångspunkt till övriga linor du i framtiden bygger till just det spöt så slipper du fela.

Hälsningar Flodsröm
                Jeeezuz...
                Tack för tipset, det funkar säkert bra. Kanske ska prova (när jag hittat en mikrogram våg).
                Du skulle inte kunna fråga din kompis vad det var för lina han har på Altmoren?

Tack än en gång för att du förbarmade dig över denna halvdöda tråd

Kommentera

Höddu lärlingen...
                  Det är inget du behöver fixa till ditt Orvis va?
                  Kapa och väga linor menar jag .
                  Det kanske han som knyter på flugorna på din tafs gör? Din private fiskeslav, menar jag... När du står i din tweed kavaj och röker en Havanna...
                  Var det Palle han hette?

Kommentera

Jovisst!

Du skulle inte kunna fråga din kompis vad det var för lina han har på Altmoren?
                    Så fort jag får tag på han.

MVH, Flodström
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    632 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    191 visningar