Har aldrig fiskat med tvåhandsspö tidigare men känner att det är dags nu. Kommer att vara i USA (NYC) nästa vecka och eftersom fiskegrejor bara kostar en bråkdel där jmfr med Sverige tänkte jag handla på mig prylar där. Jag planerar att fiska i Mörrum, Emån o Älvkarleby. Vad tycker ni att jag skall köpa? Längd, viktklass, märke? Kommer att besöka Orvis butik samt ett fantastiskt ställe som heter Urban Angler (www.urbanangler.com). Hjälp, någon!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tvåhandsutrustning
Collapse
X
-
Det är svårt att rekomendera endast en längd och klass på ett spö för jag tycker att du behöver två för att täcka in säsongens alla olika förhållanden.
Men skall du endå välja ett som alltid funkar utan att kännas för "stort" så äre en 14fotare i klass 9-10 som gäller enligt mig. Oavsätt vad frödin tycker så äre inte kul att med en 12-13fotare stå där när vårfloden trycker på.
Hällst skulle jag om jag var du köpa en 13´ och en 15´.
Men skit samma nu då.
G.Loomis Stinger GLX 14´ #9-10 (Roaring River) är ett kanonspö. Ett av dem bästa på marknaden. Och då har jag inte provat nya Sage Z-axis. Sage TCR 14´ #9-10 är också ett bra spö men jag skulle utan tvekan ha valt loomisen.
En rulle till det då, ja antingen köper du svensk kvalite i sverige i form av en Danielsson LW 8-12 eller så köper du en Lamson Litespeed alternativt Velocity (köp inte waterworks ula, tunna skjutlinor glider igenom mellan stativ och spole). Andra alternativ är även typ abel, ross, bauer. Men tänk på att alla dem har korkbroms som inte mår bra av vatten.
Linor? Ja kanske kan du hitta nån vettig skjutlina. Men såvidare du inte vill börja med speylinor och longbellylinor så köp linorna här hemma i sverige. Förutom att det är lättare att kasta med klumpar så finns det några andra bra fördelar tex lätt att byta klumpar efter förhållanden och dels då att strippandet av skjutlina är jäkligt bra då laxara ofta tar på ronket! Om jag får rekomendera några linor så ringer du till fiskeshopen i mörrum och beställer Guideline PowerTapers i lagom längd & vikt. Flyt, f/s1, hoover/int, s1/2, s2/3 & s3/4 samt möjligen en 550grain klarar du dig på.
Mvh
Loomis manG.Loomis - Fear No Fish
-
ett 12fot och ett 15 är ju det optimala. Om man måste välja ett allroundspö så blir det ett 14fot, håller med loomismannen.
Själv har jag föresten två 14 fotare, ett mjukt blackline och ett stenhårt lpx av den första varianten för brutalt långa överhandskast.
Som nybörjare gör du klokt i att köpa ett lite mjukare spö som är lite mer förlåtande. Du måste va snabbare och tajma exakt på ett hårt spö för att få linan dit du vill ha den, men å andra sidan kastar du rätt så kommer du ist mycket längre än med ett mjukt
Kommentera
-
HAr själv ägt LPXe och måste säga att jag tycker det är ett riktigt skitspö. Visst, ska du dänga långt och inte har något krav på känsla så äre bara till å köpa, men det kan du göra med många asienspön.
Faktum är att jag tycker loop har bäst feeling kombinerat med kastegenskaper på "asiatsidan". Dock finns det guldkorn i både vision extreme samt guideline le cie serien.
Många amerikanare typ T&T, Loomis,Sage, Scott osv är jäkligt bra fiskespön samt kastspön. Dem andas kvalité, har feeling och är otroligt robusta. Där är Guideline, Loop, LTS, Vision, Scierra med flera låååångt låååångt borta.G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
-
Ursprungligen postat av The Loomis ManHAr själv ägt LPXe och måste säga att jag tycker det är ett riktigt skitspö. Visst, ska du dänga långt och inte har något krav på känsla så äre bara till å köpa, men det kan du göra med många asienspön.
Faktum är att jag tycker loop har bäst feeling kombinerat med kastegenskaper på "asiatsidan". Dock finns det guldkorn i både vision extreme samt guideline le cie serien.
Många amerikanare typ T&T, Loomis,Sage, Scott osv är jäkligt bra fiskespön samt kastspön. Dem andas kvalité, har feeling och är otroligt robusta. Där är Guideline, Loop, LTS, Vision, Scierra med flera låååångt låååångt borta.
håller med, loomis och sage är ju en klass för sej, också ett plus med livstids garanti. guideline, loop etc håller inte alls samma kvalitet även fast dom ibland kostar lika mycket!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av The Loomis ManFörövrigt skall jag försöka testa några av dem nya loopspöna imorron.
Kommentera
-
Jo jag vet, jag har fiskat med gamla LPX med. Rediga påkar, fast jag tar hellre ett sådant än ett LPXe faktiskt.
Speycast, underhandskast, moderntspeykast, kalla det vad ni vill men PowerTaper klumparna är bara en utväckling av gamla Loop Custom klumparna som i sin tur är en utväckling av klippta DT linor. Adapted, Custom2, ACE mfl är andra avkommor.
Idag har marknadet sjunkit tillbaka lite med fler spön som flexar längre ner (itne bara toppstyva kastkanoner som för några år sedan), det har även kommit en hel del i fokus med typ skagit och riktiga speyspön i och med att den amerikanskamarknaden riktigt tagit fart dem senaste åren.
Att kasta med hel Speylina är en konst och väldigt kul, du kastar lika långt som med en klump. En fördel om man vill se det så, är att du inte behöver ta in någon lina för att starta ett nytt kast. Bra när strömmen är perfekt och du alldrig behöver ta hen flugan. Men jag ser det som en nackdel, att strippa hem flugan på lax är helt kanon. En annan nackdel med speylinorna är att dem kräver mer utrymme.
Vad det gäller spön så tycker jag själv att dem bästa spöna på marknaden idag är utväcklingen av G.Loomis GLX spöna (som funnits i många år). Benämningen på spöna är G.Loomis STINGER GLX (Roaring River). Spöna har en helt fantastisk feeling, du kontrolerar linan väldigt bra på både långa och korta kast. Inga efterslag. Du kan kasta låååångt. Dem tar väldigt brett med linor (olika vikter och längder). Laddar fantastikst från botten och flexar rätt djupt men har en otrolig kraft. Spöna är väldigt lätta. Man får väldigt mkt för pengarna.
Guideline försöker göra budgetspön som efterliknar Loomis, visst kastar dem långt. Men många saknar helt känsla.
Loop går ofta sin egna väg med lite udda spöaktioner. Skall bli spännande att se hur dem nya är. Loop har alldrig varit nått märke med speciellt "kastalångtspön" utan mer presentationer och feeling.
LTS är väldigt lika guidelinespön men dyrare.
Vision har några finingar men jag tycker att många av spöna saknar känsla.
Sage är ett märke som alltid har varit en favorit. Kanonspön, riktiga slitvargar. Vem minns inte G3 15´ ? TCR tvåhandsspön som menno knopat ihop är fina, rätt brutala men fortfarande med feeling. Kräver ganska höga linvikter. Dock är 15fotarn alldeles för tung. Nya sage skall jag testa så fort jag kan.G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
-
Kul att få höra lite uppdateringar om vad som hänt på tvåhandssidan de senaste åten Loomis. Måste erkänna att flugfisket kommit lite i skymundan nu på slutet och all energi har lagts på trollingen. Tror jag ska boka mej nån fint ställe i norge i sommar och sätta igång igen. Fan nu blev jag riktigt sugen!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jojon80Kul att få höra lite uppdateringar om vad som hänt på tvåhandssidan de senaste åten Loomis. Måste erkänna att flugfisket kommit lite i skymundan nu på slutet och all energi har lagts på trollingen. Tror jag ska boka mej nån fint ställe i norge i sommar och sätta igång igen. Fan nu blev jag riktigt sugen!!
Om man vill fiska i norge, på ett ställe med någorlunda vettigt fiske, till en billig peng, lite folk och en hanterbar älv så skulle jag fara till Stjördal. Fy fan va mycket kortsträckor det finns där! Speciellt om man köper ett årskort. Vart där förra året ett par dygn. Fick fisk första kvällen!G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
632 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()