Hel lina eller skut med klump till gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hel lina eller skut med klump till gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hel lina eller skut med klump till gäddfiske?

Hej, funderar lite vilket som är lämpligast och bäst utav hellina tex guidlens bullet, visions biggmama eller om man ska införskaffa sig skutlina med klump?
    Fördelen med klump är ju att det är lätt och smidigt att skifta från sjunk till flyt........

Ursprungligen postat av maswod
    Hej, funderar lite vilket som är lämpligast och bäst utav hellina tex guidlens bullet, visions biggmama eller om man ska införskaffa sig skutlina med klump?
    Fördelen med klump är ju att det är lätt och smidigt att skifta från sjunk till flyt........
    Nu mera kör jag mestadels med klumpar när jag flugfiskar efter gädda, framför allt när jag har större och fluffigare flugor samt poppers. Och när det blåser.

Det är lättare att få fart i linan om man har en klump som är överdimmentionerad (kortare lina men har rätt klassad vikt för utrustningen), risken är då mindre att "trycket hamnar i flugan".

"Ett tips". Om du har klippt till en flytklump av klass 11-12 ner till vikten av klass 8. Så kan du med för del vända på den om du ska fiska med större poppersfugor.

Men vad vet jag?

// Ivman

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
    2 svar
    534 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Peter B
    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
    4 svar
    173 visningar