hej jag har precis köpt ett loomis metadius high line speed klass 5 och 8,6fots längd.Är det någon som har ett sånt spö och kan rekomendera en lämplig WF flytlina till det.Jag vill nog ligga ett snäpp mer åt lättkastat och lite kortare klump än superpresentation.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
lina till loomis
Collapse
X
-
Skulle rekommendera en vanlig wf typ SA ultra4 (eller vad de heter nu)
Kastar väldigt fint allround.. Är det kortdistans och strömmande vatten så går du upp en klass..
Vill du ha riktigt kort klump och lättjobbat så har guideline en kortklump som är fin.. Nackdelen med de nyaste linorna som kastar så j**a lätt att de har en tunn skutlina vilket medför dålig livsläng, mer trassel och svårt att menda.
Bästa allround eftersom du inte riktigt specificerar ditt fiske måste nog bli guideline tricast.. Som inte riktigt kastar lika lätt som nya loopserien men har mycket bättre livslängd.. Skadar inte när de alla kostar mellan 600-900:-
(rengör linan ofta och smörj in)
-
med universal menar jag överhandskast,diverse roll och underhandskast i strömmande vatten med torrfluga och nymf.
den nämda optistream är det väldigt bra drag i men en handlare jag pratade med sa att guideline presentation var ungefär motsvarande men inte hade den väldigt markerade skillnaden mellan klump och resten av linan. är det någon som har provat den?
Kommentera
-
mm, var den jag menade.. extremt kort klump och kort baktapering, så ingen större skillnad mot loops..
Glöm bara inte att de inte går att menda med med kast över ~10m..
Och personligen om det bara är så korta avstånd så är en överklassad wf ganska oslagbar.. Rollkast, menda och hålla lina i luften.. Dock ej till underhandskast.
Kommentera
-
nu har jag provkastat en gammal long belly loop klass 4= kändes trögt och så har jag provat optistream klass5 och den var det ett djävla drag i men det känndes som kasten vart lite okontrollerade.
hur blir det om man tar en klass6 med lång klump? för och nackdelar?
Kommentera
-
Bra tryck och precision på kort-mellan distans.. Spöt kommer inte bära en sån lina för de längsta kasten, inte med prec iaf..
Och så blir man väl pyttelite mer vindkänslig mot en lina med kort klump som man kan visspa iväg lite snabbare..
Men gillade du inte optistreamen så tror jag du kommer älska en wf6 ultra4.. normal lång klump.. (lång i jämförelse)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
534 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B