Tafsproblematik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsproblematik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsproblematik

Tja,

Har en fråga rörande flugtafsar. Har köpt en st tafs som det är en ögla i den främre änden av. Jag antog att detta var för att jag skulle slippa knyta och klippa av tafsen när jag byter fluga. Nu är det så att tafsen verkar vara för tjock, jag har problem att få in den genom öglan på flugan.

Är det så att jag gör fel eller har jag helt enkelt köpt en för grov tafs?

Mvh

En som inte vet bättre...

Öglan som är på den tjocka delen är till för att föras igenom "loop connectorn".

Du ska alltså knyta flugan på den tunna delen av tafsen.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

eller så är det så att du måste fäste en "skarvbit" i ögglan, om det är öggla i båda ändarna..
      ögglorna är där för att snabbt byta tafs/tafs spets..

det går dock att fästa en liten flugsnapper i tafsspetsen (används inom pimpel) men är inte att rekommendera.. men är ett alternativ om du ser dåligt eller så...

men man fäster inte flugan i ögglan..

Kommentera

kag är övertygad om att du missförståt flugtafsens konstuktion.. den tjockare delen av tafsen fästes mot fluglinan.. många har som sagt "loop connectors" i änden av fluglinan.. en "loop connectror" är en flätad ögla som träs på spetsen på fluglinan, loop connectorn träs igenom öglan på tafsen och sedan trär du tafspetsen igenom loop connectorn.. så kan snabbt byta tafs.. sedan skall du knyta på en knytbit på tafsen.. den består av ca en meter och skall vara någon dimension mindre än spetsem på tafsen.. på detta sett äkar livslängden på orginaltafsen dramatiskt..

Vill dock påpeka att när du lärt dig lite mer om flugfiske skall du lära dig nålknuten och knyta på tafsen på fluglinan.. detta ger ett bättre sträck av tafsen i utkastet och skrämmer inte lika mycket fisk..

Det är dyrt med tafsar så att jag rekommenderar dig att så snart du blir lite bättre börjar bygga egna tafsar.. Börja med en butiksköpt taperad 9' tafs och bygg på i takt med att orginal tafsen blir kortare..

"lite" om tafsar..

Bygga egna tafsar: http://www.rackelhanen.se/swe/1149.htm
        nålknuten: http://www.rackelhanen.se/images/nailknut.gif
        Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Kommentera

Ursprungligen postat av andez
          Vill dock påpeka att när du lärt dig lite mer om flugfiske skall du lära dig nålknuten och knyta på tafsen på fluglinan.. detta ger ett bättre sträck av tafsen i utkastet och skrämmer inte lika mycket fisk..
          Däremot så blir det en massa strul om man får för sig att byta från flytande till sjunkande tafs.

/cobol

Kommentera

Ursprungligen postat av cobol
            Däremot så blir det en massa strul om man får för sig att byta från flytande till sjunkande tafs.

/cobol
            jepp.. men behöver du verkligen sjunkande tafs? .. när jag behöver gå verkligt djupt så kör jag med sjunkmedel istället.. annars räcker det 9 av 10 gånger med förtyngd fluga (guldskalle) .. det är ytterst sällan man verkligen behöver sjunkande tafs.. iaf inte jag och jag fiskar det mesta..
            Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            552 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            176 visningar