Kastproblem gäddflugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastproblem gäddflugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastproblem gäddflugfiske

Hej.
    Använddr en lina Guideline pike s1/s3 (s3 i spets) klass 7 med tafs 70 cm heldragen nylon 0.55 m och 25 cm vajer. Jag fiskar en lite större flashfluga på ca 12 cm. När jag ska skjuta iväg linan så dyker flugan rätt ned mot vattnet och jag kastar max 12-13m. Tar jag sedan av flugan och provkastar är det inga problem att skjuta iväg linan. Upplever även att spöet har svårt att ladda samt att flugan "snärtar". När jag provkastar med endast lina upplever jag att spöet laddar enklare/snabbare och mer harmoniskt.
    Vad kan felet vara? Bör jag prova med taperad tafs? Göra tafsen längre?

Hej,

Nu flugfiskar jag inte så mycket efter gädda längre men min erfarenhet är att kortare tafs var vägen för att få iväg de större flugorna. Nu har du inte jättelång tafs direkt så kanske kan det vara linan som är i klenaste laget? Fungerar det bra med mindre flugor så har du antagligen svaret just där.

Andreas

Kommentera

Hej. Provkastade utan flugan (som är ca 14 cm x 2 cm höjd flash) och då beter sig spöet lugnare och det laddar lättare. Med andra ord så va de inga problem att skjuta ut linan. Kan taperad tafs hjälpa?

Kommentera

Tror inte att en taperad tafs skulle göra någon skillnad värd namnet. Kanske t.om göra det hela värre?

Tror inte att ditt #7 spö har en tillräcklig ryggrad / aktion för att trycka ut en stor Gäddfluga helt enkelt. Klass 7 spön grejar väl som mest 10 - 15 cm långa krokodil flugor skulle jag kunna tänka mig.

Kan även vara att du behöver justera om kast tekniken litet eventuellt?
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        552 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        176 visningar