Skjuta ut lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skjuta ut lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skjuta ut lina

Hur långt ska jag mata ut innan man kan skjuta iväg linan?

Står följande info om min lina:
    Längd 105 fot
    Head 46 fot
    Running line 59 fot
    Front taper 19 fot
    Rear taper 16 fot
    Belly 10 fot

Ska ja mata ut 46 fot innan ja skjuter ut resten?

Ursprungligen postat av konungen87 Visa inlägg
    Hur långt ska jag mata ut innan man kan skjuta iväg linan?

Står följande info om min lina:
    Längd 105 fot
    Head 46 fot
    Running line 59 fot
    Front taper 19 fot
    Rear taper 16 fot
    Belly 10 fot

Ska ja mata ut 46 fot innan ja skjuter ut resten?
    Ja, hela klumpen ska vara utanför spötoppen när du gör sista skjutet. Därför är tvåfärgade linor tacksamma, där klumpen samt skjutlinan har olika färger.

Nu vet jag inte hur duktig du är men med "mata" innebär att du ska dra ut massa lina utanför spötoppen till att börja med. Utan börja kasta med kort lina och matar lite lina i fram samt eventuellt i bakkastet. Hur mycket beror på hur mycket du kan göra utan att kastet fallerar. När klumpen och max ca 1 meter skjutlina är utanför ringarna så gör du sista skjutet. Ta inte i extra mycket utan ett normalt stop och "tappa" linan. finns massor med filmer på youtube.

Kommentera

Ok tack. Så min klump är 13,5 m om jag förstått det utifrån infon om min lina? Då ska jag ha ute 14,5 m utanför spötoppen innan jag kan skjuta iväg den?
      Med skjut så menar du dubbeldrag, dvs man drar och sen släpper?

Kommentera

Med skjut så menar du dubbeldrag, dvs man drar och sen släpper?
        Nä, dubbeldrag gör du vid varje stopp när man kastar för att öka farten. Du behöver inte släppa lina. Du behöver inte kunna dubbeldrag för att kunna skjuta lina men du kommer kasta längre om du lär dig dubbeldraget för det ökar hastigheten i kastet.

Skjuta lina är när man håller hela klumpen i luften och sen för spöet framåt, stoppar spöet kl 13, låter linbågen åka förbi dig, släpper linan med vänster handen, håller kvar spötoppen mot trädtopparna och låter 15 meter skjutlina rassla ut genom ringarna.

Kolla denna: https://www.youtube.com/watch?v=FV089BR2ShA

Kommentera

Vill gärna tillägga att en klump på 15 meter kan vara jobbig att kasta med.
          Enklast är lite kortare klumpar. Standardlängd brukar ligga på ca tio meter.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Min klumplängd ligger på 13,5 m på den linan jag har. Är det svårkastat? Enklare om jag byter till exempelvis Guideline Coastal?

Kommentera

vid dubbeldrag, ska man då släppa ut lina under "dubbeldragningen" eller släpper man ut lina det sista man gör?

Kommentera

vid dubbeldrag, ska man då släppa ut lina under "dubbeldragningen" eller släpper man ut lina det sista man gör?
                Går å släppa ut lina precis när du vill för å få ut dina 13.5metrar, finns inget rätt elr fel i flugkastning så länge du träffar där du vill.
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                  Går å släppa ut lina precis när du vill för å få ut dina 13.5metrar, finns inget rätt elr fel i flugkastning så länge du träffar där du vill.
                  Nä, så klart det finns rätt och fel!

Först av allt skjuta lina och dubbeldrag är två helt olika saker. När man skjuter linan i sista framkastet så ska man släppa linan efter spöt stannat och linbågen åkt förbi dig. För tidigt och linan kommer inte sträcka. För sent och linans fart framåt har stoppat och linan kommer inte "skjuta" utan mer eller mindre lägga sig ner på marken.

Dubbeldrag är ett dragning med linhanden under kastet (samtidigt som man börjar föra spöet framåt respektive bakåt). Syftet är att höja linhastigheten, Under dubbeldraget ska man hålla hårt i linan. Se filmklipp. https://www.youtube.com/watch?v=9DgnLwf9Lac

Släppa ut lina under kastet för att få ut klumpen görs med fördel i framstoppet på samma sätt som sista skjutet men med mycket mindre linan i taget. Är man duktig kan man mata linan både i fram och bakstoppet.
                  Senast ändrad av Niklar; 2018-05-24, 12:17.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  552 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  176 visningar