Fundering fluglina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fundering fluglina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fundering fluglina

Hej,
    Har i dagsläget en fluglina Guideline Control #6 till mitt EXP4#6 som jag fiskar havsöring med. Tänkte kolla om ni tycker det är värt att byta lina till exvis Guideline Coastal Slow intermediate. Någon skillnad eller ska jag fortsätta köra på Control-linan?

Cortlan 444 clear camo är en grymt bra lina... BLITZ ät nog ännu bättre till kustfiske..

Kommentera

Control har 8,1 m lång klump som väger 12,5 gram. Coastal 10,5 m 15g. Du borde känna stor skillnad. Coastal är dessutom en av de mest hyllade kustlinorna.

Kommentera

Hur menar du med skillnad? Kommer ja kasta längre?

Kommentera

Till kusten vill du ha en ’långkastarlina’ typ coastal med en längre klump.
          En längre klump gör att du lättare kastar längre vid sjö/kust fiske exempelvis.

Kortare klump laddar spöt lättare/snabbare till fiske på kort eller medeldistans.

Kommentera

Ursprungligen postat av konungen87 Visa inlägg
            Hur menar du med skillnad? Kommer ja kasta längre?
            Precis som vid spinnfiske är det oftast lättare att kasta längre med ett tyngre bete ( =klump ) så länge spöet orkar. Så ja du kommer troligtvis kasta längre. 12 gram brukar jag ha på klass 5 spön.

Kommentera

En annan fundering: jag har idag en fluglina guideline control #6 flyt. Är det någon ide att byta ut den mot exempelvis guideline 4cast #6 flyt om jag ska köra torrflugefiske? För att förtydliga: är guideline 4cast en bättre lina än guideline control?

Kommentera

Det beror ju på vad du vill ha ut av din lina. Vad är viktigt för dig?
                Att kasta långt?
                Att få en bra presentation av flugan?
                Att den har rätt färg så den matchar spöt? (Ja, tydligen viktigt för somliga...)
                Listan kan göras lång.

Du får väl berätta vad du är missnöjd med så kanske nån kan guida dig.

Edit: Enligt mig ska man provkasta linor innan köp.
                En lina nån säger är "bäst" kanske inte passar dig?
                Senast ändrad av Edguy; 2018-05-22, 17:19.

Kommentera

Control är en kort och lätt lina. En bra nybörjarlina. Du behöver inte ha mycket lina utanför spöet och väger inte så mycket så lättare för en nybörjare att orka hålla linan i luften.

Grovt kan man säga att en kort lina (under 10 meter) laddar spöet snabbt, underhandskastar bra, även bra för överhandskast i trånga lagen samt klarar kasta stora flugor. En lång lina (över 12,5 meter) får oftare finare tappering (torrfluga), går lättare att menda samt kan kasta längre då man vinner några meter på den långa klumpen som man slipper skjuta (tycker själv dock jag kastar längst med normalklumpar). Normallängd ca 10-12,5 mellanting.

Tapering: kort = vända över stora flugor, lång tappering = elegantare överrullning, mindre flugor.

Klumpvikt: Jag gillar samma vikt oavsett kort eller lång klump, är massan som laddar spöet. Tyngre klump, mer massa, kastar längre om spöet orkar bära vikten, linan orkar bära större flugor, plaskar mer. Lättare klump mer delikat, spöet känns spänstigare och kan få högre hastighet på linan. Själv föredrar jag vikt kring 15 gram på klass sex.

4cast klass sex väger 14 gram och 11,1 meter. Med andra ord en tyngre och längre klump än din controll. Dock fortfarande varken lång eller tung. En normallina, en bra allroundlina som fungerar fint till torrfluga men även streamer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  563 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  178 visningar