Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fluga efter regnbåge, tacksam för tips!
Collapse
X
-
Av de flugor du visar så skulle jag välja Europa 12-an, Red Tag-flugan och Muddler-flugan.
I övrigt anser jag att Dog Nobbler är den överlägset bästa flugan, eller rättare sagt den som har funkat bäst för mig personligen
~Paul~
PS Regnbågen är inte kräsen, den tar allt från pellets-imitationer till blanka krokar
-
Ursprungligen postat av Jockeskarberg Visa inläggTack för tipsen, det uppskattas!
En sak till. Bågen skyggar inte för riktigt stora flugor!
~Paul~
Kommentera
-
Ursprungligen postat av volvo51 Visa inläggWolly Bugger och Montana,säkra kort till regnbåge.
En geting-Dog Nobbler utan kroppshackel är också en mycket fin regnbågsfluga:
Den Dog Nobbler-färgkombinationen jag haft största framgångar med: Svart maraboustjärt, grön chenile (tunn), guldribbing, orangerött kroppshackel, rött fronthackel och kulkedjeögon i lämplig storlek, anpassade till flugans storlek.
Trådens färg är inte så viktig, dock kör jag oftast på Micro i färgerna orange, röd eller svart.
~Paul~
Kommentera
-
Samtliga flugor du visar är torrflugor. Med andra ord flugor som man kör när fisken vakar. Tror inte det spelar någon större roll av vilken av flugorna du kör ovan. De kommer fiska ungefär likvärdigt. Många av flugorna har dock extremt långt hackel vilket kommer göra att de ligger konstigt på vattnet samt krokar dåligt. Skulle nog klippt ner de flesta undertill om inte skaffat nya flugor.
Vill du verkligen ha fisk är nymfer och framförallt streamers mer pålitliga. Några streamers som alltid fungerar är Zonker, woolly bugger, montana och redan nämnda dog nobbler. Inte så noga bara de rör sig mycket och ganska stora. Svart, vitt, gult och orangea är några tillförlitliga färger.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
563 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B