Tafs abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs abborre?

Hejsan.

Sitter och väntar ivrigt på att isen skall släppa nere vid sjöarna.

Har tänkt att köra både dropshot och vanlig jigg när det är dags, har dock färdiga dropshot set men vet inte riktigt vad jag ska köra för tafs för jiggen.

Hört att man ska köra FC 0.30-0.45mm, vad föredrar ni? Och vilken storlek på lekande behövs för respektive FC?

Tack på förhand.

Hur tjock FC du väljer beror mest på hur många gäddor du behöver klara. Jag använder bara hake eller fasttach då lekande inte behövs för jiggfiske, BFT storlek Perch.

Kommentera

Knut en 2-3meter 0.30fc på huvudlinan med en skarvknut. Sen endast ett valfritt beteslås (lekande om du kör spinnare)

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Hur tjock FC du väljer beror mest på hur många gäddor du behöver klara. Jag använder bara hake eller fasttach då lekande inte behövs för jiggfiske, BFT storlek Perch.
        Jadu, max ett par och små dessutom haha.
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Knut en 2-3meter 0.30fc på huvudlinan med en skarvknut. Sen endast ett valfritt beteslås (lekande om du kör spinnare)
        Jaha okej, vilken fc spelar ingen roll eller?

Kommentera

Jag kör med 0.20-0.25mm FC som tafs

Kommentera

Aha men vilken storlek ska jag ha på lekanden för 0.30 fc?

Kommentera

När ja jiggar vanligt kör ja med darts 15 lb stålvajer men det gör ja bara när ja fiskar i hemmasjön som är så infesterad med gädda så det finns inte MEN när ja inte fiskar i hemma sjön har ja kört 0.36 Darts SBS Fluorocarbon och tyvärr har den gett med sig när gäddor tagit betet lite illa så iår går ja upp till 0.45 Sen kör ja med storlek 12 på lekande med som beteslås kör ja alltid med BFT fast attach storlek "perch" har dragit flera 6kg+ gäddor på din perch beteslåsen så dom håller fint

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                BFT fast attach storlek "perch" har dragit flera 6kg+ gäddor på din perch beteslåsen så dom håller fint
                Ett tips prova Mustad , dom var mkt billigare än BFT ca halva priset mot BFT , men framförallt bättre kvalité , körde med dom förra året & tyckte dom höll förvånansvärt bra & sen när jag diskuterade beteslås med en guide som kör mkt abborre sa han samma sak , han behöver inte byta lås lika ofta .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Ett tips prova Mustad , dom var mkt billigare än BFT ca halva priset mot BFT , men framförallt bättre kvalité , körde med dom förra året & tyckte dom höll förvånansvärt bra & sen när jag diskuterade beteslås med en guide som kör mkt abborre sa han samma sak , han behöver inte byta lås lika ofta .
                  Precis samma erfarenhet har jag!
                  Mustad är billigare men samtidigt så håller de bättre.
                  Jag har kört med Mustad till vertikalfisket efter Gös och där har jag märkt en klar skillnad mot BFTs modell.
                  Mustad håller bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                    När ja jiggar vanligt kör ja med darts 15 lb stålvajer men det gör ja bara när ja fiskar i hemmasjön som är så infesterad med gädda så det finns inte MEN när ja inte fiskar i hemma sjön har ja kört 0.36 Darts SBS Fluorocarbon och tyvärr har den gett med sig när gäddor tagit betet lite illa så iår går ja upp till 0.45 Sen kör ja med storlek 12 på lekande med som beteslås kör ja alltid med BFT fast attach storlek "perch" har dragit flera 6kg+ gäddor på din perch beteslåsen så dom håller fint
                    Håller helt med, fluo biter gäddor lätt av långt över 0.50. Då är en smidigare lösning mjuk stålvajer om det är gott om gädda, 10-15 lb är bra tjocklek. Till dropshot etc känns stålvajer och tjockare fluo fel men brukar inte få så mycket gädda på denna teknik.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    178 visningar