HJÄLP! Vad ska jag ha??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HJÄLP! Vad ska jag ha???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HJÄLP! Vad ska jag ha???

Hejsan, tänkte börja flugfiska lite smått och nu undrar jag vad jag behöver ha för utrustning. Jag tänkte vara lite mångsidig i fisket så jag kan fiska efter lite av varje, Gädda, Lax/Öring men också harr och lite mindre arter.
    Frågan jag ställer nu är; vilken utrustning ska jag köpa? Jag vill inte ha nåt skitset som man säljer på den lokala macken men ett prisvärt nybörjarset som ändå håller måttet för en lite mer erfaren fiskare.
    Kanske ska jag ha ett antal spön, rullar, linor och allt som man behöver? Tacksam som tusan om någon skulle vilja ta sig en minut av sin tid för att hjälpa mig på traven!
    Zebaztian ZzZ

Ett set i klass #6 från nån av de kända tillverkarna borde funka bra för dig, typ Loop, Scierra, Vision, Fenwick, Sländan, Loomis eller vad du nu föredrar och tycker dig ha råd med. Priserna ligger från 1500 och uppåt. Det finns mycket att välja på.

Kommentera

Tycker att du skall köpa 2 stycken spön.

Ett i klass 7/8 till lax/(havs)öring. Och sedan ett klass 4/5 till harr, öring etc.

Absolut bästa priset får du om du köper begagnade spön. dels får du ett bättre spö och i regel också bättre lina och rulle. Till harr är ju inte rullen så viktig då broms inte behövs. Till lax är det mer befogat att lägga ut en slant.

Har du kastat innan så tycker jag definitivt att du skall provkasta spön innan du köper.

För begagnade flugspön rekommenderar jag www.edgeflyfishing.se brukar dyka upp kanonspön till kraftigt reducerade priser. En bekant annonserade ut sitt Sage SP med rulle och lina för 2850:- det är normalt vad spöt går på. Även på blocket finns det fynd men då måste man vara mer uppmärksam då endel försöker kränga grejer dyrare än vad dom kostar i butik.

Kommentera

Ingen expert på flugfiske men om du ska fiska allt från harr till lax så borde nog 2 spön vara bäst. En lax är "lite" starkare än en harr och att ta en harr på ett spö avsett för lax måste kännas lite som att meta spigg.
        Skitfiske på er!

Kommentera

Okej, då vet jag lite mer, två spön verkar vara bra alltså.
          Antagligen så köper jag ett till att börja med och lär mig kastteknik osv.
          sen köper jag väl fler spön om jag känner att jag vill ha det.
          Ska kolla upp de märkena du nämde, det blir nog ett helt nytt spö till att börja med. Jag vet ju fortfarande inte vad som är bra resp. dåligt i flugvärlden.
          Tackar för bra svar, skitfiske på er alla!
          Zebaztian ZzZ

Kommentera

Ursprungligen postat av schizo
            För begagnade flugspön rekommenderar jag www.edgeflyfishing.se uppmärksam då endel försöker kränga grejer dyrare än vad dom kostar i butik.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            563 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            179 visningar