Tips på lina för guideline ExP3 9,6" #7 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på lina för guideline ExP3 9,6" #7

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på lina för guideline ExP3 9,6" #7

Hej allesammans!

Ny på fiskesnack och inom världen som är flugfiske, och söker då råd eller ljus i detta mörker som flugfiske är i stunden. Tanken är att jag ska fiska efter öring och harr kring härjedalen.
    Jag har nyligen införskaffat mig ett begagnat flugfiskespö vid namn Guideline ExP3. Det är 9,6" och ett klass 7. Tillhörande rulle är en Guideline LW 4-6. Linan som sitter på ser ut att vara en flätad lina för kastspö(?). Min spontana tanke här är att byta lina då denna inte fungerar på ett flugfiskespö.

Jag har följande två frågor som jag hoppas få hjälp med:
    --> Varför har personen använt en flätad lina på ett flugfiskespö (är detta möjligt?)
    --> Vilken lina rekommenderas att använda för mitt spö och fisk?

Tack så mycket för hjälpen och skitfiske på er!

Erik

Den flätade linan är ju med största sannolikhet backing. Den sitter fast i spolen. I den fästs själva fluglinan. Alltså den lina som du kastar med. Den e vanligtvis runt 30m lång. Backing brukar man ju ha iaf minst 50m. I fluglinan fästs sen tafsen. Vanligtvis en 9 eller 12 fot lång taperad ( avsmalnande ) tafs.
    Fluglinan är svår att rekomendera dä alla gillar olika linor. Men du ska iaf sikta in dig på en WF lina. Vilket märke avgör du själv. Sen finns det olika längd på klumpen. Alltså den tyngre delen av linan som sitter fram mot tafsen. Vissa gillar korta klumpar, vissa gillar långa.

Resten får nån annan ge tips om då jag inte fiskar där uppe. Men antar du ska ha en flytlina och fiska torrflugor eller nymfer?

Ingen bra butik i närheten du kan åka in o snacka med?

Snåla inte med linan. Med en dålig lina blir fisket inte alls lika roligt. Dessutom kan det bli onödigt svårkastat.

Kommentera

Vad ska du fiska för slags fisk med den utrustningen?

Den funkar bra för kust fisket. Där klass 7 är att rekommendera. Funkar skapligt till Regnbåge och Öring fisket med, även om klass 5 är att föredra.

Eftersom du behöver en sjunk lina nu på höst kanten och till det tidiga vår fisket :

Flyt lina, kan du skaffa i april när insekterna har kommit igång igen.

Här har du ett bra flug sortment till Put and Take vattnen:

De största och mest färgglada ( streamer ) flugorna är vad du ska köra med nu och tidigt på våren. Ska du köpa fler streamers sedan? Då är storlek 6 och 8 bra storlekar.

Tafs till sjunk lina = 1.5 m 0.18 eller 0.20. Till torrfluga och nymf fisket under den varma årstiden så ska du ha en 9 eller 12 fots taperad ( avsmalnande ) tafs med 0.18 spets som esox88 sade.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2017-09-26, 18:42.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
      2 svar
      616 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
      4 svar
      189 visningar