Läckande vadare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läckande vadare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Läckande vadare

Var i helgen till Älvdalen och fiskade med en polare. Vi stod i älven från typ kl.10.30-15.00.
    Med undantag för kortare pauser då det var ganska kallt och kaffe och korv hör ju ändå till fisket

Djupen jag stod på varierande från vatten till knäna till en bit över midjan.

När jag tog av mig vadarna var jag blöt på båda benen runt smalbenen. Stora våta fläckar, inte bara fuktig utan våt. Dock inte så att det gick att vrida ur, men ändå våt.

Har kollat lite hur jag ska göra för att kolla om de läcker och i så fall vart. Har förstått att fylla dem med vatten är det bästa sättet. Tycker dock det låter lite läskigt för de måste ju hänga och är inte risken för att de går sönder då? Risken är ju att det blir sjukt mycket vatten. Håller vadarna verkligen för att fylla den upp till knäna?
    Har ett par Kinetic andasvadare köpt för ca två år sedan från Vildmarks.

Bara fylla dom
    Jag fyllde mina Loop förra sommarn för att kolla hål
    Dom ska hålla men du får inte hänga dom utan fyll och var gärna 2st som ser till att byxorna står på backen
    Senast ändrad av Classe69; 2017-05-22, 12:19. Anledning: Stavkungen
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Testade att fylla vadarna men vågade bara fylla dem till vaden. Kändes lite läskigt på något vis. Men jag får väl göra nytt försök då

Kommentera

Bara att fylla upp som classe säger. Är det neopren eller "andas vadare"?

Kommentera

Är ett par andasvadate. Kinetic. Ca 2 år gamla.
          Får samla mod till mig och fylla dem helt enkelt

Kommentera

För er med neoprene vadare så rekommenderar ja att fylla eventuella hål å revor med skofett eller liknande drygt , funkar mycket bättre än att limma å lappa å håller,har kört på ett par kinetic i 700kr klass i 4 år nu ��

Kommentera

Har nu provat att fylla dem med vatten men hittade ingen läcka. De var snustorra. Fattar inte hur jag kunde vara våt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                Har nu provat att fylla dem med vatten men hittade ingen läcka. De var snustorra. Fattar inte hur jag kunde vara våt...
                Tjääna
                När man haft vadarna på sig ett tag så kan det bildas kondens på insidan, vilket gör att man får känslan av att vara blöt. Jag är alltid lite småfuktig på benen efter ett pass. Även om du har andasvadare uppstår detta fenomen, det finns inget andasmaterial som klarar att transportera ut all fukt som kommer från kroppen.
                På dom igen
                BB
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Precis, vattentäta även inifrån och ut ...

Kommentera

Fast jag upplever inte att jag transpirerar SÅ mycket. För jag var rejält våt.
                    Däremot tror jag att jag vet hur det kan ha gått till. Vid ett tillfälle bytte vi ställe. Jag var lite lat och orkade inte ta av mig vadarna utan hasade bara ned dem till strax under midjan så att sätet inte skulle bli vått. Måste då ha käckt in lite. Å andra sidan är det ju inte så att det droppar om vadarna när man varit på land en stund. Kanske en kombination? Lite svett + lite som runnit ut = ganska blöt, vilket jag faktiskt var... bästa förklaringen jag har.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar