Dålig kastlängd, hjälp behövs.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig kastlängd, hjälp behövs....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dålig kastlängd, hjälp behövs....

För några år (2-3år) flugfiskade jag till o från som komplement till spinn efter gädda, idag plockade jag fram grejerna för att åka till en P/T och lura någon regnbåge. Blev så sjukt besviken på mitt kastande så jag åkte hem igen......
    Har aldrig varit duktig på flyga men ändå lyckats få iväg lina och dra fisk men idag upplevde jag det som att linan var extremt trög genom ringarna. Fick inget skjut alls på linan och kast på max tio meter. Eftersom jag började störa mig på det här så blev allt annat skit också, den lilla bryggan var för kort och jag fastnade non stop i buskagen på land osv....

Spöet är ett pool12 klass 6 köpt i kit med flytlina. Kan grejerna (linan) blivit påverkad av att bara ligga och kan jag i så fall fräscha upp den igen med nått? Kanske något medel man har hemma redan?

Om linan krullar sig kan du testa att sträcka ut den lagom försiktigt. Men det kan vara smuts som du är inne på. Tiemco fly line dressing kan vara da shit då.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tack för svar, jag ska testa medlet👍

Kommentera

Jag körde med biltemas spray cilicon direkt på linan i rullen, drog ur några varv å spraya igen tills allt blivit smort å satan i gatan va fint linan gled ut ut spöringarna efter det. Vet dock inte om linan kan ta skada av ciliconet. men efter 2 år så känns den fortfarande som ny iallafall. har upprepat sprayandet 5-6 gånger / år. edit: på flytlina.

Kommentera

Hej!

Tror inte att du behöver oroa dig för siliconet i Biltema sprayen. Det är ganska många som använder den som lin smörja. Och jag har hitentills inte hört eller läst om någon som fått linan förstörd av detta medel.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Köp Biltemas vinylglans bästa för din fluglina
            Har använt det i snart 10 år utan problem
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Hygglo Visa inlägg
              Jag körde med biltemas spray cilicon direkt på linan i rullen, drog ur några varv å spraya igen tills allt blivit smort å satan i gatan va fint linan gled ut ut spöringarna efter det. Vet dock inte om linan kan ta skada av ciliconet. men efter 2 år så känns den fortfarande som ny iallafall. har upprepat sprayandet 5-6 gånger / år. edit: på flytlina.
              Prova spruta det på en Ren trasa så den blir rikligt fuktig, håll trasan och dra sen linan för hand
              Sätt på rullen på spöt och fyll på trasan om det behövs, håll linan i trasan när du vevar in
              Så gör jag och det funkar skitbra
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Så vanlig vinylglans funkar!? Skitbra ju, har det till o med hemma. Tanken slog mig innan men sen tänkte jag att om det var så enkelt borde jag väl hört om det innan....
                Tack ska ni ha!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                8 svar
                554 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                3 svar
                584 visningar
                0 gillar